با ادامه‌ی تعطیلی دولت، اعتماد مصرف‌کنندگان آمریکایی به کمترین میزان خود رسید

این نظرسنجی نشان می‌دهد که نگرانی‌های اقتصادی در میان آمریکایی‌ها با سنین، درآمدها و گرایش‌های سیاسی متفاوت، فراگیر شده است

مردمی در حال خرید خواربار
مردم در حال خرید خواربار در فروشگاهی در لس آنجلس.

طبق نظرسنجی ماهانه دانشگاه میشیگان، تعطیلی دولت فدرال باعث شد تا اعتماد مصرف‌کننده در ایالات متحده در ماه نوامبر به یکی از پایین‌ترین سطوح خود برسد.

اعتماد مصرف‌کننده در ماه نوامبر حدود ۶٪ کاهش یافت؛ شاخص اعتماد مصرف‌کننده در نوامبر ۲۰۲۵ به ۵۰.۳ رسید که از ۵۳.۶ در ماه اکتبر پایین‌تر و تقریباً سه واحد کمتر از پیش‌بینی‌ها بود. اقتصاددانان مورد نظرسنجی وال استریت ژورنال، شاخص ۵۳.۰ را پیش‌بینی کرده بودند.

آخرین باری که شاخص ماهانه اعتماد مصرف‌کننده به این سطح پایین رسیده بود، در ژوئن ۲۰۲۲ و در بحبوحه تورم دوران همه‌گیری کووید بود که به ۵۰.۰ رسید. عدد اخیر، پایین‌ترین میزان گزارش‌شده توسط این شاخص از سال ۱۹۷۸ به این سو است.

جوان هسو، مدیر این نظرسنجی، در بیانیه‌ای گفت: «با طولانی شدن تعطیلی دولت فدرال به بیش از یک ماه، مصرف‌کنندگان اکنون نگرانی‌های خود را در مورد پیامدهای منفی احتمالی آن برای اقتصاد ابراز می‌کنند.»

«کاهش اعتماد در این ماه در سراسر جامعه فراگیر بود و در میان گروه‌های مختلف سنی, درآمدی و سیاسی مشاهده شد.»

این نتایج در حالی منتشر می‌شود که به دلیل تعطیلی دولت، انتشار داده‌های فدرال، مانند گزارش ماهانه مشاغل که قرار بود روز جمعه منتشر شود، متوقف شده است. در غیاب این آمارها، سرمایه‌گذاران به گزارش‌های تحقیقاتی کوچک‌تر با بودجه خصوصی روی آورده‌اند.

این هفته، ADP، بزرگ‌ترین شرکت پردازش حقوق و دستمزد در آمریکا، اعلام کرد که کارفرمایان خصوصی در ماه اکتبر ۴۲,۰۰۰ شغل جدید ایجاد کرده‌اند. این رقم بهتر از حد انتظار بود، اما همچنان نشان‌دهنده کاهش چشمگیر نسبت به میانگین سه ماهه ۱۸۸,۰۰۰ شغل از نوامبر تا ژانویه است.

روز پنجشنبه، شرکت کاریابی و مربیگری مدیران «چلنجر، گری و کریسمس» اعلام کرد که کارفرمایان مستقر در آمریکا در ماه اکتبر ۱۵۳,۰۷۴ مورد تعدیل نیرو را اعلام کرده‌اند که ۱۷۵٪ بیشتر از ۵۵,۵۹۷ مورد اعلام‌شده در اکتبر ۲۰۲۴ است. این بالاترین سطح تعدیل نیرو برای ماه اکتبر از سال ۲۰۰۳ به شمار می‌رود.

الکس ژاکز، مدیر سیاست‌گذاری و حمایت در اندیشکده «گراندورک کولبراتیو»، در بیانیه‌ای درباره گزارش نظرسنجی میشیگان گفت: «آمریکایی‌ها در حال از دست دادن ایمان خود به اقتصاد هستند، زیرا در حال عقب‌نشینی هستند. هر روز واضح‌تر می‌شود که پرزیدنت ترامپ هیچ علاقه واقعی به بهبود زندگی خانواده‌های آمریکایی ندارد.»

«سوء مدیریت اقتصادی او خانوارها را زیر بار بدهی‌های بی‌سابقه و قیمت‌های فزاینده مدفون کرده است. جای تعجب نیست که اعتماد مصرف‌کننده به پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۲۲ رسیده و خانوارها به رهبرانی روی آورده‌اند که تازه کلمه “استطاعت مالی” را یاد نگرفته‌اند.»

شادی رضایی

از دوران کودکی عاشق سفر کردن بودم و دوست دارم وقتی درباره مکان‌های دیدنی دنیا محتوایی تولید می‌کنم، عشق حاصل از اون رو به شما هم منتقل کنم. امیدوارم از مطالعه مطالب من لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + یک =

دکمه بازگشت به بالا