وزارت حملونقل ممکن است مجبور شود در صورت ادامه تعطیلی دولت تا هفته آینده، حریم هوایی را در بخشهایی از کشور تعطیل کند. این را شان دوفی، وزیر حملونقل، روز سهشنبه اعلام کرد.
او گفت: «پس اگر، اگر دموکراتها ما را به یک هفته از امروز برسانند، هرجومرج گستردهای خواهید دید. تأخیرهای گسترده در پروازها را خواهید دید. لغوهای گسترده پروازها را خواهید دید و ممکن است بخشهایی از حریم هوایی را تعطیل کنیم، چون نمیتوانیم آن را مدیریت کنیم، زیرا کنترلرهای ترافیک هوایی نداریم.»

طبق گفته اداره هوانوردی فدرال، نزدیک به ۵۰ درصد از تمام تأسیسات اصلی کنترل ترافیک هوایی با کمبود پرسنل روبرو هستند. کنترلرهای ترافیک هوایی مجبورند بدون دریافت حقوق در طول مدت تعطیلی کار کنند.
حدود ۱۳۰۰۰ کنترلر ترافیک هوایی در حال حاضر بدون حقوق کار میکنند، طبق گفته FAA. روز جمعه، این آژانس اعلام کرد که ۸۰ درصد کارکنان منطقه نیویورک مرخصی گرفتهاند.
دوفی روز دوشنبه در رویدادی نامرتبط در فیلادلفیا درباره کنترلرهای ترافیک هوایی گفت: «این آمریکاییهای سختکوش قبضهایی برای پرداخت دارند و مجبور به تصمیمگیری و انتخاب هستند. آیا به عنوان کنترلر ترافیک هوایی به سر کار بروند، یا مجبور شوند شغل دیگری پیدا کنند تا منابع و پولی به دست آورند، غذا روی میز بگذارند و بنزین در ماشین بریزند؟ و هرچه روزها میگذرد، فکر میکنم مشکل فقط بدتر میشود، نه بهتر.»
دوفی ماه گذشته گفته بود که کنترلرهای ترافیک هوایی اگر سر کار حاضر نشوند، اخراج خواهند شد.

دوفی روز ۹ اکتبر در اظهاراتی در برنامه «وارنی اند کو» فاکس بیزینس گفت: «وقتی سر کار میآیید، حقوق میگیرید. اگر سر کار نیایید، حقوق نمیگیرید. … اگر برخی از کارکنان ما متعهد نباشند، آنها را اخراج خواهیم کرد.»
اما وزیر حملونقل در آخر هفته موضع خود را نرمتر کرد و به برنامه «چهره ملت» سیبیاس گفت که هیچ کنترلر ترافیک هوایی را به دلیل عدم حضور در محل کار اخراج نخواهد کرد.
او گفت: «آنها به حمایت نیاز دارند، به پول نیاز دارند، به حقوق نیاز دارند. اخراج لازم ندارند.»
دوفی در مصاحبهای با مجری همکار برنامه «این ویک» شبکه ایبیسی نیوز، مارتا راداتز، روز یکشنبه، اظهارات مشابهی درباره تعطیلی حریم هوایی بیان کرد.
دوفی در حالی که توقف پروازها در فرودگاه بینالمللی نیوآرک لیبرتی به دلیل مشکلات پرسنلی اعمال شده بود، گفت: «ما تأخیر خواهیم داد، پروازها را لغو خواهیم کرد، هر نوع پروازی در سراسر حریم هوایی ملی، تا مطمئن شویم مردم ایمن هستند» در میان کمبودها.
او افزود: «وقتی کنترلری به جای یک کار، دو کار انجام میدهد، سطحی از ریسک وارد سیستم میشود.»