تعداد بازدیدکنندگان مکزیکی علیرغم سیاست مهاجرتی ترامپ و محدودیتهای ورود همچنان در حال افزایش است. اگرچه مکزیک در فهرست ممنوعیت سفر ایالات متحده قرار ندارد، فرآیند درخواست ویزا سختتر و پرهزینهتر شده است.

این داستان بهاشتراکگذاری شده است با Puente News Collaborative در مشارکت با KTEP News. Puente News Collaborative یک مرکز خبری دو زبانه غیرانتفاعی است که بهعنوان گردهمآورنده و حامی مالی برای اخبار و اطلاعات دقیق، مبتنی بر واقعیت از مرز ایالات متحده‑مکزیک فعالیت میکند.
تعداد گردشگران بینالمللی به ایالات متحده کاهش یافته است، بهجز یک استثنا: مکزیک. پس از کاهش در ابتدای سال، بازدیدکنندگان از مکزیک بازگشتند و تعدادشان در حال رشد است. در واقع، این گردشگران نقطهٔ روشن این فصل تعطیلات هستند، زمانی که بسیاری برنامهریزی میکنند تا برای بازدید از خویشاوندان، لذت بردن از سرگرمیها و پارکهای تفریحی و البته خریدهای کریسمس در مراکز خرید از ساندیگو، سنآنتونیو یا الپاسو، در مقابل سیتیاد خوآرِز، سفر کنند.
افزایش مسافران مکزیکی با وجود ویدئوهای مکرر در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی که نشان میدهد مأموران ICE یا گشت مرزی افراد، عمدتاً لاتینها، را دستگیر و بازداشت میکنند تا وعدهٔ اخراج دستهجمعی ترامپ را اجرا کنند، ادامه دارد. این وضعیت همزمان با برنامهٔ دولت ایالات متحده برای الزام بازدیدکنندگانی که برای دریافت ویزای مسافرت درخواست میدهند، ارائهٔ سابقهٔ شخصی رسانههای اجتماعی خود بهمدت پنج سال گذشته، بهعلاوهٔ درخواستهای دیگر، مطابق با پیشنهاد اخیر سازمان گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده (CBP) رخ میدهد.
تا پایان آگوست، حدود ۳ میلیون بازدیدکننده توسط هواپیما از مکزیک وارد شدند. این رقم نسبت به همان دورهٔ سال گذشته اندکی افزایش داشته است، بر پایهٔ دادههای دفتر ملی سفر و گردشگری. تعداد افرادی که از بنادر زمینی عبور میکنند، امسال ۱۳ درصد رشد داشته است، بر اساس گزارش CBP.
“رئیسجمهور، دولت میتوانند هر کاری که میخواهند انجام دهند یا بگویند، و همهاش فقط نمایش است،” گفت ریموند رابرتسون، استاد اقتصاد و دولت و مدیر مؤسسهٔ موسبارچر برای تجارت، اقتصاد و سیاست عمومی در دانشگاه تکزاس A&M. “اما عشق واقعی بین این دو کشور، بهویژه بین تکزاس و مکزیک و شهرهای مرزی دیگر ایالات متحده‑مکزیک، بسیار قوی و واقعی است.”
بهطور تاریخی، کشورهای همسایهٔ کانادا و مکزیک همواره برترین مقاصد گردشگران بینالمللی بودهاند. امسال، سفر از کانادا بهدلیل تعرفهها و اظهارات مکرر رئیسجمهور ترامپ مبنی بر اینکه میخواهد کانادا را ۵۱ام ایالت ایالات متحده کند—که بسیاری از کاناداییها آن را تحقیرآمیز میدانند—بهطور چشمگیری کاهش یافت. کاهش گردشگری بینالمللی انتظار میرود هزینهای برابر با ۵٫۷ میلیارد دلار برای ایالات متحده نسبت به سال پیش داشته باشد، بهگزارش انجمن گردشگری ایالات متحده.
با این حال، سفر از مکزیک در حال حاضر همچنان قوی است. بر پایهٔ آمارهای یک مطالعهٔ ۲۰۲۳ از وزارت تجارت، رابرتسون اعلام کرد که ۲۲٪ از گردشگران خارجی مکزیکیها هستند؛ بزرگترین گروه کلی. بهطور متوسط، مکزیکیها حدود ۱٬۵۰۰ دلار برای هر سفر هزینه میکنند.
مکزیک، با جمعیتی تخمینی ۱۳۳ میلیون نفر، بزرگترین شریک تجاری ایالات متحده است. بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار در تجارت دوطرفه گردش میکند، عددی که ارتباط عمیق اقتصادی و فرهنگی دو کشور را نشان میدهد.
«صرفنظر از سیاستهای ملی یا ایالتی، مکزیکیها همچنان احساس میکنند که مردم شخصاً با آنها ارتباط برقرار میکند و بهخاطر اینکه بر پایهٔ تاریخ میدانند که سیاستها همیشه زشت خواهند شد، خوشآمد میشوند»، افزود رابرتسون، نویسندهٔ کتاب آیندهنگر نه فقط همسایگان: رابطه اقتصادی شگفتانگیز در شمال آمریکا.

رائول وارگاس، تاجر ۶۵ ساله، موافق است. بهمدت بیش از چهار دهه، وارگاس، مالک یک شرکت تور، با اتوبوس ۵۲‑نفره خود از مونتری به شمال تگزاس برای بازیهای خانگی دالاس کاتسها سفر میکند. در بهار، او بارهای زیادی از هواداران را به هوستون میبرد تا بازیهای بیسبال استروز را تماشا کنند.
«زمانی که بازدید از خانواده یا تماشای بازی، بهویژه بازیهای دالاس کاتس یا استروز، در برنامه باشد، ما میآییم. سنتها بهسختی میتوانند شکسته شوند»، او گفت. «تخفیفهای خوب خرید هم کمککننده است.»
در سیتیاد خوآرِز، افرادی که به کنسولگری ایالات متحده میرسند، امیدوارند درخواست ویزای گردشگریشان پذیرفته شود. در صبح روزی اخیر، نواحی اطراف این بنای عظیم پر از فعالیت بود. هتلها و رستورانها، و آژانسهایی که به افراد در تهیه درخواستهایشان کمک میکنند، وجود دارد. کنسولگری ایالات متحده در این شهر مرزی، بزرگترین عملیات ویزا در جهان را دارد و از اجازه کار تا ویزاهای خانوادگی و گردشگری صادر میکند.
«من میخواهم به خواهرم در ایندیانا سفر کنم»، گفت کارولینا. او، مانند اکثر افراد حاضر در کنسولگری، فقط میخواست با نام کوچک خود شناخته شود، زیرا نگران بود که گفتوگو با خبرنگار ممکن است بر پذیرش ویزایشان تأثیر بگذارد.
چندین متقاضی گفتند که میخواهند برای خریدهای خود در سرحد، بهویژه در تگزاس یا نیومکزیک، ویزا دریافت کنند. یک زن جوان برای شرکت در ماراتن دیزنیورلد در فلوریدا در ماه ژانویه، در حال تجدید ویزای خود بود.
مکزیک در فهرست ممنوعیت سفر ایالات متحده قرار ندارد، اما فرآیند درخواست ویزا از زمان ریاست جمهوری ترامپ دشوارتر و پرهزینهتر شده است. حتی افرادی که در حال تجدید ویزای بازدیدکننده هستند، اکنون ملزم به حضور در مصاحبهای حضوری میشوند. در اکتبر گذشته، هزینهٔ این ویزا بهدلیل هزینهٔ جدید امانتداری ویزا از ۱۸۵ دلار به ۴۳۵ دلار افزایش یافت.
علاوه بر این، هزینهٔ فرم ورود الزامی برای پیگیری ورودیها از ۶ دلار به ۳۰ دلار افزایش یافت. در نهایت، مقامات فدرالی فیدهای شبکههای اجتماعی متقاضیان را بررسی میکنند تا ببینند آیا آنها نسبت به سیاستهای دولت ترامپ انتقاد دارند یا خیر.
در ۹ دسامبر، CBP همچنین در فدرال رجیستر منتشر کرد که ممکن است از بازدیدکنندگان بینالمللی بخواهد تا تاریخچهٔ پنج سالهٔ استفادهشان از رسانههای اجتماعی را ارائه دهند، بهعلاوهٔ اطلاعات دیگری شامل آدرس ایمیل، شماره تلفن، آدرس IP، متاداده و دادههای بیومتریک. این پیشنهاد برای دورهٔ ۶۰ روزه نظرات عمومی باز است. ایالات متحده یکی از سه کشور در آمریکای شمالی است که میزبان مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۶ خواهد بود، رویدادی که انتظار میرود میلیونها هوادار بینالمللی را جذب کند.
«افراد در زمان ورود دو یا سه بار بازدید میشوند»، گفت تونی پاین، مدیر مرکز ایالات متحده و مکزیک در مؤسسهٔ بیکر دانشگاه ریس. پاین افزود که هزینههای بالاتر و محدودیتهای جدید در تمام انواع ویزاها، از دانشجو تا کارگر ماهر، میتواند برای برخی که میخواهند بهصورت قانونی به ایالات متحده بیایند، یک عامل بازدارنده باشد.
«من فکر میکنم پیام اصلی این است که شما در ایالات متحده خوشآمد نیستید؛ حتی گردشگرانی که اغلب به این کشور میآیند و هزینه میکنند نیز خوشآمد نیستند»، پاین گفت.
با این حال، حداقل در ایالات مرزی همچون تگزاس، نیومکزیک، آریزونا و کالیفرنیا، وابستگی به بازدیدکنندگان مکزیکی همچنان منبع درآمد مهمی است. مراکز خرید در این شهرها بهطور ویژه به مصرفکنندگان خود از جنوب مرز ارزش میگذارند و آنها را در آغوش میگیرند.
«این مصرفکنندگان برای ما بسیار مهم هستند»، گفت جینا اسلختا، مدیر بازاریابی برای Horizon Group Properties. این شرکت مراکز خرید را در سراسر کشور مدیریت میکند. دو مرکز شلوغترین آنها در شهرهای مرزی لاردو‑نو لاردو و الپاسو‑سیتیاد خوآرِز قرار دارند.
اسلختا تخمین میزند که تا ۶۵٪ از مشتریان در فروشگاههای خروجی الپاسو در آخر هفتهها، از مکزیک هستند. این روزها، مرکز خرید بهطور کامل تزئین شده و مملو از فضای جشنهای تعطیلات است. مردم کیفهای خرید بزرگ حمل میکنند و کودکان برای سلفی با یک بابنوئل دو زبانه عکس میگیرند. یک دستگاه تولید برف، در غروب، مناظری شگفتانگیز از یک سرزمین زمستانی در صحراهای جنوب‑غربی به وجود میآورد.
«غیرمعمول نیست که افراد از مکزیک بههمراه اعضای فراوانی از خانواده و دوستان به مرکز خرید ما بیایند»، او گفت. «زمانی که میخواهند کریسمس را برای فرزندانشان خاص کنند… آنها فداکاری نمیکنند.»


