موزه لوور تاج امپراتوری را که سارقان حین سرقت رها کرده بودند، بازسازی می‌کند

لورانس د کار، مدیر موزه لوور، سه روز پس از سرقت جسورانه جواهرات تاریخی در روز روشن، پیش از حضور در جلسه استماع کمیسیون فرهنگی سنا، چهارشنبه ۲۲ اکتبر ۲۰۲۵ در پاریس، مقابل دوربین ایستاده است. (عکس از آسوشیتدپرس/اِما دا سیلوا)

لورانس د کار، مدیر موزه لوور، سه روز پس از سرقت جسورانه جواهرات تاریخی در روز روشن، پیش از حضور در جلسه استماع کمیسیون فرهنگی سنا، چهارشنبه ۲۲ اکتبر ۲۰۲۵ در پاریس، مقابل دوربین ایستاده است. (عکس از آسوشیتدپرس/اِما دا سیلوا)

پاریس (آسوشیتدپرس) – لورانس د کار، مدیر موزه لوور، روز جمعه اعلام کرد که تاج مرصع به الماس و زمرد امپراتریس اوژنی، به عنوان نمادی از «رنسانس» (تولد دوباره) بازسازی خواهد شد. این تاج که در جریان سرقت ۱۹ اکتبر ظاهراً توسط سارقان رها شده بود، در حالی که آسیب دیده بود در خارج از محوطه موزه پیدا شد.

سارقان هشت شیء قیمتی را از موزه پاریس به سرقت بردند، از جمله یک نیم‌تاج یاقوت کبود، یک گردنبند و یک گوشواره از مجموعه‌ای متعلق به ملکه‌های قرن نوزدهم، ماری-آмеلی و اورتانس. آن‌ها با کمک یک بالابر باربری از طریق پنجره وارد گالری آپولو شدند و با استفاده از دستگاه‌های برش، ویترین‌ها را بریده و جواهرات را دزدیدند.

از میان اشیاء مسروقه، تنها تاج امپراتوری اوژنی با بیش از ۱۳۰۰ الماس، در همان روز سرقت در خارج از موزه پیدا شد.

د کار گفت آسیب‌دیدگی تاج احتمالاً نه به دلیل افتادن روی زمین، بلکه هنگام خارج کردن آن از ویترین از طریق «برش کوچکی» که سارقان با دستگاه برش ایجاد کرده بودند، رخ داده است.

او در مصاحبه با شبکه خبری «فرانس انفو» گفت: «تمام قطعات مهم‌تر، یعنی الماس‌ها و زمردها، هنوز سر جای خود هستند.» وی افزود: «چند قطعه الماس کوچک گم شده، اما تقریباً همین است» و اضافه کرد که «یکی از هشت عقاب طلایی روی تاج نیز مفقود شده است.»

د کار تأیید کرد که تاج با حمایت مالی حامیانی که پیش از این برای کمک اعلام آمادگی کرده‌اند، بازسازی خواهد شد.

او گفت: «ما یک کمیته علمی برای نظارت بر فرآیند بازسازی تشکیل خواهیم داد و این به نمادی زیبا از رنسانس لوور تبدیل خواهد شد.»

د کار در روز سرقت استعفای خود را تقدیم کرده بود که توسط وزیر فرهنگ رد شد.

او گفت: «من با یک واقعیت تراژیک، وحشیانه و خشونت‌آمیز برای لوور روبرو شدم و به عنوان فرد مسئول، پس از تمام تلاش‌های تیم‌ها در آن روز، احساس کردم تقدیم استعفا کار درستی است.»

د کار اظهار داشت که مدت کوتاهی پس از انتصاب به ریاست موزه در سال ۲۰۲۱، برای نوسازی آن تلاش کرده بود. مشکلاتی که او برشمرد شامل «فرسودگی تأسیسات فنی، خرابی ساختمان، مسائل ساختاری مرتبط با پذیرش بازدیدکنندگان و ازدحام جمعیت در هرم شیشه‌ای که برای چهار میلیون بازدیدکننده طراحی شده اما اکنون میزبان نه میلیون نفر است، و همچنین مشکل شیوه نمایش تابلوی مونالیزا که بسیار نامطلوب است» می‌شود.

این اظهارات یک روز پس از آن بیان می‌شود که دیوان محاسبات فرانسه از لوور خواست تا در اولویت برنامه‌های نوسازی امنیتی خود را تسریع کند. این گزارش که دوره ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۴ را پوشش می‌دهد و پیش از سرقت اخیر تهیه شده، بیان می‌کرد که سرمایه‌گذاری‌های موزه به جای امنیت، بر «عملیات‌های جذاب و قابل رؤیت» مانند خرید آثار هنری جدید و بهبود تجربه بازدیدکنندگان متمرکز بوده است.

د کار با رد این انتقادات استدلال کرد که موزه لوور موظف است تمام این مأموریت‌ها را به طور همزمان پیش ببرد.

طرح ده‌ساله «رنسانس جدید لوور» که شامل بهبودهای امنیتی نیز می‌شود، اوایل امسال آغاز شد. برآورد می‌شود که نوسازی زیرساخت‌های موزه، کاهش ازدحام و اختصاص یک گالری مجزا برای تابلوی مشهور مونالیزا تا سال ۲۰۳۱، هزینه‌ای بالغ بر ۸۰۰ میلیون یورو (۹۳۳ میلیون دلار) در بر داشته باشد.

شادی رضایی

از دوران کودکی عاشق سفر کردن بودم و دوست دارم وقتی درباره مکان‌های دیدنی دنیا محتوایی تولید می‌کنم، عشق حاصل از اون رو به شما هم منتقل کنم. امیدوارم از مطالعه مطالب من لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا