توسط جردن والینسکی

پاتریک ام. دآوست احتمالاً انتظار نداشت که سفر سالگردش پیش از موعد به پایان برسد، اما قطعاً فکر نمیکرد که تنها ۱۵ دقیقه زمان داشته باشد تا اتاقش را تخلیه کند.
این تخلیه زودهنگام به خاطر آتشسوزی یا درگیری نبود، بلکه ناشی از ورشکستگی بود. سوندر، شرکتی فعال در حوزهٔ اجارههای کوتاهمدت، بهطور ناگهانی در آخر هفته سقوط کرد؛ چرا که همکاریاش با مارینت به پایان رسید و بسیاری از مهمانان را در میانهٔ اقامتشان رها کرد.
دآوست در آخر هفته در یکی از املاک سوندر در مونترال، کانادا اقامت داشت که در بعد از ظهر یکشنبهٔ گذشته ایمیلی دریافت کرد که باید اتاقش را تا دوشنبه ساعت ۹ صبح تخلیه کند. دلیل این امر این بود که قرارداد مجوز سوندر با مارینت «دیگر معتبر نیست».
او به CNN گفت: «از پرسنل پرسیدم آیا میتوانیم تا ساعت ۱۱ صبح هنگام خروجمان بمانیم، اما پرسنل توضیح داد که تنها دستور تخلیهٔ فوری ساختمان را دریافت کردهاند و متأسفانه تنها ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان داریم.»
دآوست تنها یکی از بسیاری از مسافرانی است که بهدلیل تعطیلی سوندر پس از پایان ناگهانی توافقنامه با مارینت تحت تأثیر قرار گرفتهاند؛ این توافق به مهمانان امکان میداد تا در ۹٬۰۰۰ آپارتمان مبله و اتاق هتل بوتیک سوندر در ۴۰ شهر در ۱۰ کشور رزرو کنند و امتیازهای وفاداری کسب نمایند.
مارینت در بیانیهای روز یکشنبه گفت که قرارداد مجوز ۲۰ سالهٔ برنامهریزیشده به دلیل «عدم اجرای تعهدات» سوندر، یعنی مشکلات مالی، به پایان رسیده است.
معاملهٔ ۲۰۲۴ میبایست برای سوندر رونقبخش باشد؛ شرکتی که زمانی بهارزش یک میلیارد دلار ارزیابی میشد و بهعنوان رقیب اصلی ایربنبی شناخته میشد. سوندر سعی داشت تعادل مطلوبی بین هتل و ایربنبی پیدا کند، به مهمانان امکان تجربهٔ ورود دیجیتال کامل را در املاک کوچکتر که برای مسافران تنها مناسباند، ارائه میداد. اما پاندمی کووید‑۱۹ و عملکرد ضعیف در بازارهای عمومی در سال ۲۰۲۲ سرنهایتاً سرنوشت آن را رقم زد. سوندر به قدرت پلتفرم رزرو مارینت برای دریافت تقویت مورد نیاز خود متکی بود.
سوندر در بیانیهای روز دوشنبه اعلام کرد که «بهسرعت عملیات خود را متوقف میکند» و وارد فصل ۷ میشود؛ یعنی انحلال کامل کسبوکار. این شرکت دلیل این تصمیم را «محدودیتهای مالی شدید ناشی از، از جمله، چالشهای طولانیمدت در یکپارچهسازی سامانهها و ترتیبات رزرو با مارینت» دانست.
داستانهای مهمانان رها شده در میانهٔ اقامت در املاک سوندر در شبکههای اجتماعی پراکندهاند و عمدتاً مقصر را به مارینت نسبت میدهند. سخنگوی مارینت به CNN گفت که «بهطور مداوم کار کردهایم تا از وضعیت مالی سوندر مطلع بمانیم و برنامههای اقدام را تدوین کنیم تا بتوانیم نیازهای مهمانانمان را برآورده کنیم.»
سخنگوی این شرکت افزود: «مارینت در ارتباط با مهمانانی است که رزروهای فعلی در املاک سوندر از طریق Marriott.com و سایر کانالهای مارینت دارند، و ما همچنین با پلتفرمهای شخص ثالث در تماس هستیم تا با مهمانانی که از کانالهای دیگر رزرو کردهاند، ارتباط برقرار کنیم.»
برای دآوست این به معنای پایان زودتر آخر هفتهاش و ۲ ساعت رانندگی برای بازگشت به اوتاوا بود. اما او خوشحال است که تنها یک روز از دست رفته و فقط از رزرو صبحانهای که داشت، محروم شد.
او گفت: «فکر میکنم برای افرادی که مدت زمان اقامت طولانیتری داشتهاند، این وضعیت کمی استرسزاتر باشد.»