

دولت لیتوانی «وضعیت اضطراری سراسری» را در واکنش به مجموعهای از تهاجماتِ بلاروس، همسایهٔ خود، توسط بالنهای هوایی حامل سیگارهای قاچاق، اعلام کرد.
نخستوزیر اینگا روگینینه این تهاجمات بالنهای هوایی را بهعنوان «حمله ترکیبی» توسط بلاروس که خطر واقعی برای امنیت ملی و هوانوردی مدنی ایجاد میکرد، محکوم کرد.
سال جاری تنها، مقامات حدود ۶۰۰ بالن مرتبط با قاچاق و تقریباً ۲۰۰ درونکوپتر را گزارش دادند که به فضای هوایی لیتوانی وارد شدهاند و منجر به بسته شدن مکرر فرودگاه ویلنیوس شدهاند.
رئیسجمهور بلاروس، الکساندر لوکاشنکو، انکار میکند که پشت این تهاجمات باشد و ادعا میکند این مسأله توسط لیتوانی، که عضو هر دو اتحادیهٔ اروپا و ناتو است، «سیاسیسازی» شده است.
تصمیم لیتوانی برای اعمال «وضعیت اضطراری» یک گام پایینتر از حالت اضطراری است؛ آخرین بار این حالت در سال ۲۰۲۲ پس از حملهٔ تمامعیار روسیه به اوکراین اعمال شد. این وضعیت به نیروهای مسلح قدرتهای اضافی میدهد تا بتوانند سریعتر و مؤثرتر واکنش نشان دهند.
رهبر طولانیمدت بلاروس، یک همپیمان نزدیک ولادیمیر پوتین، رئیسجمهور روسیه، است و رئیسجمهور لیتوانی، گیتاناس نوسیدا، اظهار کرده است که شواهد فراوانی وجود دارد که تهدید بالنها یک «اقدام عمدی بهمنظور بیثباتسازی وضعیت در لیتوانی» است.
تعدادی از کشورهای اروپایی با مجموعهای از تهدیدها از سوی روسیه روبرو شدهاند که اتحادیهٔ اروپا آن را «کارزار ترکیبی» مینامد؛ این کارزار شامل خرابکاری، اختلال در زیرساختهای حیاتی و اخیراً پروازهای درونکوپتر بهنزدیک نقاط حساس میشود.
ماه گذشته، سرپرست کمیته نظامی ناتو، آدمل جوزپه کاوو دراگونی، گفت که ائتلاف نظامی غربی در حال بررسی اتخاذ رویکردی «پرخاشگرانه» یا «پیشفعال» نسبت به جنگ ترکیبی روسیه است.
درونکوپترهای مرموز در شب در فرودگاههای سراسر اروپا شناسایی شدهاند. تا چهقدر باید نگران باشیم؟
لیتوانی برای سرنگون کردن بالنهای قاچاق اقدام میکند، نخستوزیر هشدار میدهد
لیتوانی پیشتر بلاروس را به این نوع تحریک متهم کرده است. چهار سال پیش، هزاران مهاجر غیرمنظم که عمدتاً از خاورمیانه بودند، مرز بلاروس را عبور کردند.
در واکنش به تهدید جدید، لیتوانی دو پایانهٔ مرزی با بلاروس را برای سه هفته از پایان اکتبر بسته کرد. سپس بلاروس کامیونهای لیتوانیایی را از عبور در جادههای خود منع کرد و صدها خودروی لیتوانی هنوز در آنجا بهنظر میرسد که گرفتار شدهاند.
«ما در حال گفتگو درباره امنیت هوانوردی و قانون بینالمللی هستیم و درباره این واقعیت که چنین اقداماتی میتواند بهعنوان تروریسم شناخته شود»، روگینینه هفته گذشته گفت، به هر دو بالن و کامیونهای مسدود اشاره کرد.
بالنهای هوایی میتوانند تا ارتفاع ۱۰ کیلومتر (۶ مایل) پرواز کنند و وزارت کشور لیتوانی میگوید این امر منجر به بسته شدن فرودگاه ویلنیوس برای بیش از ۶۰ ساعت از اکتبر شده است. حدود ۳۰٬۰۰۰ مسافر در ماه اکتبر بهتنهایی تحت تأثیر قرار گرفتهاند.
لوکاشنکو روز سهشنبه در تلویزیون بلاروس گفت که آنچه لیتوانیها بلاروس را متهم میکنند غیرممکن است: «این غیرواقعی است. حتی اگر بالنها به آنجا پرواز کنند، حتی اگر هم پرواز کنند، من با خلبانها صحبت کردهام و آنها میگویند که مشکلی ایجاد نمیکنند.»
«سؤال این است که چرا»، او افزود. «آیا میخواهند با ما جنگ کنند؟ ما نیازی به جنگ نداریم. من معتقدم که مردم لیتوانی نیز به جنگ نیازی ندارند؛ همانطور که لهستانیها، لتونیاییها و استونیاییها نیز نیازی به جنگ ندارند.»
اگرچه پروازهای ورودی و خروجی از فرودگاه ویلنیوس فقط برای مدت کوتاهی در شب شنبه مختل شد، اما به این معنا بود که ۱٬۰۰۰ مسافر تحت تأثیر قرار گرفتند. مقامات اعلام کردند که ۱۱ بالن قاچاقی را توقیف کرده و تقریباً ۴۰٬۰۰۰ بسته سیگار را بهدست آوردهاند.
یک شب در هفتهٔ گذشته، فرودگاه مجبور شد سه بار عملیات خود را متوقف کند و شرکت هواپیمایی فنلاندی Finnair تمام پروازهای عصرانه به ویلنیوس را تا پایان فوریه بهدلیل بالنها لغو کرد.

