‘گم شدن خوب است’: پل هوایی و پله‌های شناور سرگرمی و هیجان را به موزهٔ عظیم جدید تایوان می‌آورند

موزه هنر تایچونگ.
یک دقیقه کتابخانه، یک دقیقه دیگر نمایشگاه در سطح جهانی … موزه هنر تایچونگ. عکاسی: ایوان بان/تصویر با موافقت اداره امور فرهنگی، دولت شهر تایچونگ. © ایوان بان

با سقف‌های بلند، مسیرهای پیچ‌درپیچ و دیوارهای مش‌مانند، موزه هنر تایچونگ که توسط سانا طراحی شده است، بازدیدکنندگان را از کتابخانه به گالری و سپس به باغ روی بام می‌برد تا مناظر شگفت‌انگیزی را تجربه کنند

در حال قدم زدن در موزه هنر نوین تایچونگ که در مرکز تایوان واقع شده است، مسیرها به‌نظر می‌رسد مفهومی انتزاعی باشند. این مجموعه که توسط شرکت قدرتمند معماری ژاپنی سانا طراحی شده، شامل هشت ساختمان نامتقارن است که موزه هنر و کتابخانه شهرداری را در کنار هم ترکیب می‌کند؛ این ساختمان‌ها در دیوارهای نقره‌ای شبیه مش محصور شده‌اند و دارای سقف‌های بلند و مسیرهای پیچ‌درپیچ هستند.

پس از لابی – فضایی باز و نسیم‌دار که نه در داخل و نه در بیرون است – بازدیدکننده در مسیرها و رمپ‌ها سرگردان می‌شود و خود را یک لحظه در کتابخانه و لحظهٔ دیگر در نمایشگاهی در سطح جهانی می‌یابد. ممکن است ناگهان به پل هوایی بالای باغ روی بام عبور کنید که چشم‌اندازهای گسترده‌ای از پارک مرکزی تایچونگ را نشان می‌دهد، یا به اتاق مطالعه‌ای دلپذیر برای نوجوانان وارد شوید. پله‌ها بر روی بیرون ساختمان‌ها شناورند و سطوح طبقه‌ها متفاوت‌اند تا به‌جای ایجاد یک هماهنگی کلی، هدف و حس خاص هر فضا را تکمیل کنند.

به‌نظر می‌رسد «آسان است که در آن گم شوید»، می‌گوید لن یو‑هوا، پژوهشگر همکار موزه، خنده‌کنان. او افزود این مسأله‌ای است که باید در آغوش گرفت: «ما می‌گوییم گم شدن خوب است».

موزه هنر تایچونگ پروژه‌ای است که تحت رهبری دولت شهری انجام می‌شود و جدیدترین مورد در سلسله‌ای از موزه‌ها و فضاهای نمایشی برجسته و با طراحی بلندپروازانه است که در دو دههٔ اخیر در تایوان افتتاح شده‌اند.

مخلوط متنوع … نمای نصب Folds and Flows در نمایشگاه A Call of All Beings.
مخلوط متنوع … نمای نصب Folds and Flows در نمایشگاه A Call of All Beings. عکاسی: آنپیس وانگ/بولتون & کوین

توسط برندگان جایزهٔ پریتسکر ۲۰۱۰، کازوئو سجیما و ریو نیشی‌زوا رهبری می‌شود؛ سانا همچنین موزهٔ نوین هنر معاصر در نیویورک و گالری مدرن سیدنی را طراحی کرده است. این تیم با شرکت تایوانی Ricky Liu & Associates Architects+Planners در ساخت شش‌ساله‌ای که توسط دولت شهر تایچونگ سفارش شده بود، همکاری کرد؛ شهر تنها یک موزه هنر و یک کتابخانه در همان مکان خواست.

محصول نهایی مرزهای میان دو فضا را از بین برده است و حسی می‌رساند که این مجموعه برای کاهش سرعت شما طراحی شده است. تصور یک روز را آسان است که در کتابخانه بخوانید یا کار کنید و با قدم‌زدن در راهروهای هنر، استراحت کنید.

«ما بسیار خوشحالیم که همه با کتابخانه همراه هستیم، زیرا فکر می‌کنم این می‌تواند لایهٔ دیگری از مخاطبان را برای ما باز کند»، می‌گوید یی‑هسن لای، مدیر موزه.

نمایش افتتاحیهٔ آنها شامل سفارش‌های هنرمند کره‌ای‑جنوبی هئگو یانگ و هنرمند تایوانی مایکل لین است. کار یانگ برداشت انتزاعی از درختان بندان و شب‌پروک‌های رایج در تایوان و کره دارد. این اثر که در آتریوم مرکزی به ارتفاع ۲۷ متر معلق است، پرده‌های مخصوص او را با نور و چارچوب‌های فولادی ترکیب می‌کند. در شب، نوری که از این اثر از طریق مش می‌درخشد تا فاصله‌ای حدود یک کیلومتر قابل رؤیت است.

نمایشگاه بزرگ افتتاحیه، «A Call of All Beings»، ترکیبی متفاوت اما منسجم از آثار سفارشی و قطعات تازه‌به‌دست‌آمده از هنرمندان ۲۰ کشور است. این نمایش توسط تیمی بین‌المللی شامل نمایندگان از تایوان، رومانی، کره و ایالات متحده به‌صورت کیوریت شد؛ نقاشان بزرگ تایوانی نیمه‌قرن‌بیستم در کنار آثار ویدئویی پست‌مدرن به نمایش درآمده‌اند. در یک موفقیت ویژه، کیوریتورها همچنین طرح‌های اولیهٔ کتاب «شازده کوچولو» اثر آنتوان دو سن‑اِکزوپری را استخراج کرده و عکس‌های آرشیوی هلن کلر را به نمایش گذاشتند.

«تغییردهندهٔ بازی» … نمای بیرونی موزه هنر تایچونگ.
«تغییردهندهٔ بازی» … نمای بیرونی موزه هنر تایچونگ. عکاسی: ایوان بان/تصویر با موافقت اداره امور فرهنگی، دولت شهر تایچونگ. © ایوان بان

این نمایش تأکید ویژه‌ای بر هنرمندان تایوانی، به‌ویژه آن‌هایی از تایچونگ دارد. همچنین تمرکز خاصی بر گنجاندن هنرمندانی با ناتوانی دارد – تلاشی به‌موقع در همان هفته‌ای که ننه‌نا کالو به‌عنوان اولین هنرمند با ناتوانی یادگیری جوایز تورنر به ارزش ۲۵,۰۰۰ پوند را به‌دست آورد.

موزه به‌طور رسمی در تاریخ ۱۳ دسامبر برای عموم باز می‌شود. آنها انتظار دارند که رسانه‌های بین‌المللی و مدیران موزه‌های بازدیدکننده حضور داشته باشند، اما در مجموع مخاطبان عمدتاً محلی خواهند بود. حداقل برای الآن.

پروفایل بین‌المللی تایوان معمولاً به جغرافیای سیاسی و تهدیدهای تهاجمی مرتبط است، نه به هنرهای آن. اما این وضعیت به‌تدریج در حال تغییر است و رویدادهایی همچون آرت‌تایپه و بینالال تایپه هر سال جمعیت بیشتری را جذب می‌کنند. به‌مدت حداقل نیم دهه این صحنه به‌عنوان «در حال تحول پرجنب‌وجوش» و «بدست آوردن شتاب در صحنهٔ جهانی» توصیف شده است.

منطقه مطالعه کتابخانه عمومی تایچونگ.
«من فکر می‌کنم می‌تواند لایه‌ای دیگر از مخاطبان را برای ما باز کند» … منطقه مطالعه کتابخانه عمومی تایچونگ. عکاسی: ایوان بان/اداره امور فرهنگی، دولت شهر تایچونگ

برای بخش هنر تایوان، این موزهٔ نو فرصتی است تا حضور تایوان را در صحنهٔ جهانی هنر ارتقا دهد و بیشتر آن را از تمرکز بر پایتخت تایپه «غیرمتمرکز» کند. تایچونگ، دومین شهر بزرگ، با قطار سریع‌السیر مسافتی کوتاه و آسان از تایپه دارد و از پیش یک موزهٔ هنرهای زیبا با امتیاز بالا و یک بخش در حال رشد از گالری‌های خصوصی را میزبانی می‌کند؛ اما در جذب علاقه‌مندان بین‌المللی هنر با مشکل مواجه است.

«در حال حاضر بسیار پویا و شاداب است. ما امیدواریم که در چند سال آینده تایچونگ بتواند به یک شهر شاخص هنری در آسیا تبدیل شود»، می‌گوید لای.

کلودیا چن، رئیس انجمن گالری‌های هنر تایوان، می‌گوید موزهٔ جدید می‌تواند یک «تغییردهندهٔ بازی» برای تایوان باشد و تمرکز را از شمال به جنوب انتقال دهد.

«در حالی که تایچونگ و جنوب تایوان در گذشته رویدادهای هنری و فرهنگی فراوانی داشته‌اند، هیچ‌کدام به مقیاس و اهمیت تایپه نرسیده‌اند»، می‌گوید چن.

جنیه یِه، مدیر اجرایی بنیاد وینسینگ آرٹس، می‌گوید مشارکت سانا در این پروژه توجه بین‌المللی را جلب کرده و بر شتاب هنری تایوان افزوده است. «این امر بازدیدکنندگان بین‌المللی بیشتری را تشویق می‌کند تا فراتر از تایپه کاوش کنند و درک کامل‌تری از منظرهٔ فرهنگی تایوان به دست آورند. به‌طور کلی، این یک تقویت بزرگ برای دیده شدن تایوان در صحنهٔ جهانی خواهد بود.»

گزارش تکمیلی توسط جیسون تسو کوان لو

شادی رضایی

از دوران کودکی عاشق سفر کردن بودم و دوست دارم وقتی درباره مکان‌های دیدنی دنیا محتوایی تولید می‌کنم، عشق حاصل از اون رو به شما هم منتقل کنم. امیدوارم از مطالعه مطالب من لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 12 =

دکمه بازگشت به بالا