برجهای تهویهگاهی بلند که شبیه بالهای قو طراحی شدهاند، نماد موزه ملی زايد هستند؛ این موزه توسط استودیوی بریتانیایی Foster + Partners در جزیره سادیات ابوظبی تکمیل شده است.
موزهٔ مورد انتظار توسط Foster + Partners، قطب اصلی بخش فرهنگی جزیره سادیات است؛ جایی که موزه لوور ابوظبی به طرح ژان نوول و موزه پیشرو گوگنهایم به طرح فرانک گهری نیز واقع شدهاند.
این موزه به افتخار بنیانگذار امارات متحده عربی، شیخ زايد بن سلطان آل نهیان، اختصاص یافته و تاریخ، فرهنگ و مناظر امارات را در هفت گالری به نمایش میگذارد.

«موزه ملی زايد در قلب ناحیهٔ فرهنگی سادیات واقع شده است که شامل مجموعهای از ساختمانهای فرهنگی نو در امتداد سواحل آن میشود»، بنیانگذار استودیوی نورمان فاستر به Dezeen گفت.
«سایت ما در درون خاکی عمیقتر قرار دارد، با مسیر پیادهروی مستقیم از طریق باغ المسار که موزه را به ساحل متصل میکند»، او توضیح داد.
«فضاهای عمومی پروژه، مناطق تجاری و مسکونی اطراف سایت را تکمیل میکنند و به ایجاد یک محلهٔ فرهنگی نو برای ابوظبی – یک شهرک مینیاتوری در دل شهر – کمک مینمایند»، او افزود.

موزه با مساحت ۸۸٬۸۷۰ متر مربع، بهوسیلهٔ پنج برج فولادی عظیم خود شناخته میشود؛ نورمان فاستر این برجها را «دستگاههای دودکش حرارتی» مینامد که هوای خنک را به داخل ساختمان جذب میکنند.
هر برج ابعاد و شکل منحصربهفردی دارد؛ بلندترین آن به ارتفاع ۱۲۳ متر میرسد و بهگونهای قرار گرفتهاند که سایهاندازی نداشته باشد، تا نور طبیعی از طریق نمای شیشهای آنها به داخل ورودی برسد.
در مجموع، این برجها برای شبیهسازی بالهای پرنده طراحی شدهاند تا عشق شیخ زايد بن سلطان آل نهیان به بازداری قو را نمادین سازند.

«بالها با بهرهگیری از فشار منفی در سمت پایهٔ پروفیلهای خود، هوای گرم را از ایستگاه ساختمان جذب میکنند»، فاستر توضیح داد.
«نوکهای بالها گرم میشوند تا جریانهای حرارتی صعودی هوا را ایجاد کنند. این ترکیب هوایی را که بهصورت طبیعی در عمق زیرزمین بیابانی خنک میشود، به داخل ساختمان میکشاند تا دمای فضاهای داخلی تنظیم شود.»

موزه ملی زايد همچنین توسط تودهٔ چندوجهی که محوطهٔ خارجی آن را میپوشاند و برای القای توپوگرافی صحرایی طراحی شده است، سرد میشود. این فضا شامل مسیرهای سایهدار و سکوهای مشاهدهگاهی بهعنوان فضای عمومی میباشد.
ساختمان دارای پالت متریالی سادهای است که عمدتاً از بتن سفیدی ساخته شده با سنگفرش خرد شدهٔ محلی تشکیل میشود تا شبیه شن جزیره سادیات باشد.

«در زمانی که ما منصوب شدیم، سایت و اطراف آن هنوز توسعه نیافته بود؛ این ما را وادار کرد که مستقیماً از خود زمین الهام بگیریم»، نورمان فاستر گفت.
بتن همراه با جزئیات برنزی پاتینهشده ترکیب شده است که در ورودیهای گالری و علامتگذاری مسیر دیده میشود و فولاد رنگدار و آلومینیوم بر روی برجها به کار رفتهاند.

موزه ملی زايد حول دیوارهای طبلمانند از بتن صیقلخورده طراحی شده است که ظاهری لایهلایه دارند و از ریختن بتن در محل بهدست میآید. این ویژگی بهویژه در لابی بزرگ و غاری به نام «ال لیوان» که شامل فروشگاه و سالن همایش است، مشهود است.
دو گالری دائمی از لابی قابل دسترسی هستند، در حالی که چهار گالری دیگر در طبقهٔ اول، از دیوارهای طبلمانند به صورت معلق قرار گرفتهاند؛ نورمان فاستر این فضاها را «پادها» مینامد.

با معلق کردن این پادها که با پنلهای بتن مسلح شیشهای پوشانده شدهاند، فضاهای خالیای اطراف آنها ایجاد میشود که نور طبیعی از برجها به لابی میتابد.
این پادهای گالری بسته به محتوای خود در اندازه متفاوت هستند؛ که یک «تغییر عمدی در مقیاس» ایجاد میکند وقتی بازدیدکنندگان از ناحیهٔ ورودی عبور میکنند، فاستر گفت.
گالریهای شبیه پاد زیر چهار بال از پنج بال ساختمان معلق هستند. بهنظر میآید که در فضا شناورند و اندازه آنها متفاوت است تا انواع مختلف آثار به نمایش درآیند، فاستر گفت.
تجربه بهطرز فوقالعادهای شادابکننده است؛ نوری که در روز از پادها و دیوارهای لابی بازتاب میشود.

حدود ۱٬۵۰۰ اثر در این موزه به نمایش گذاشته شدهاند که تاریخچهٔ انسان در ابوظبی و امارات را از ۳۰۰٬۰۰۰ سال پیش به تصویر میکشند. نکات برجسته شامل بازسازی کشتی دوران برنز در ایستگاه ساختمان و یک مدل مقیاسی از مقبرهٔ بزرگ هیلی – یک مقبرهٔ دوران برنز در العین – میباشد.
یکی دیگر از اجزای ساختمان، باغ المسار به طول ۶۰۰ متر است که به چهار منطقهٔ موضوعی تقسیم میشود و در نهایت به میدانی ورودی با یک فوارهٔ بزرگ منتهی میشود.
این باغ با بیش از ۹۰۰ گونهٔ مختلف گیاهان و درختان، مجسمههای حیوانی و مدلی از سیستم آبیاری بر پایهٔ فلاج – سامانهای باستانی برای جمعآوری آب – تکمیل شده است.

Foster + Partners در سال ۲۰۰۷ برندهٔ مسابقهٔ طراحی موزه ملی زايد شد، پیش از آنکه ساخت و ساز در سال ۲۰۰۸ آغاز شود. در بازدیدی از این ساختمان، رئیس بخش فرهنگ و گردشگری ابوظبی گفت که طراحی نورمان فاستر بهدلیل شیوهٔ تجلیل از فرهنگ و میراث محلی انتخاب شده است.
«نورمان فاستر این کار را در مقایسه با سایر معماران بهخوبی انجام داد و به همین دلیل طراحی او انتخاب شد»، رئیسمجلس محمد خلیفه المبارک به Dezeen گفت.
افتتاح موزه ملی زايد پس از افتتاح موزه تاریخ طبیعی اثر Mecanoo که شکل بلوکی بر پایهٔ سازههای سنگی دارد، و همچنین خانهٔ خانوادگی Abrahamic Family House اثر Adjaye Associates در سال ۲۰۲۳ انجام شد.
عکسها بهمستقیم از موزه ملی زايد است مگر در مواردی که بهوضوح ذکر شده باشد.