قیمت‌گذاری پویا در جاذبه‌های گردشگری: گسترش یک روند ناخوشایند در صنعت سفر

اگر تا به حال بلیت هواپیما یا اتاق هتل را آنلاین رزرو کرده باشید، احتمالاً به تغییر قیمت‌ها بر اساس زمان خرید و زمان سفرتان عادت کرده‌اید.

یا اگر سعی کرده‌اید بعد از یک کنسرت، تاکسی اینترنتی بگیرید، شاید متوجه شده باشید که هزینه بازگشت به خانه، زمانی که «موجی» از مردم همزمان به دنبال خودرو بودند، ممکن است دو برابر هزینه رفت شما شده باشد.

این سیستم که «قیمت‌گذاری پویا» نام دارد، به شرکت‌ها کمک می‌کند تا با دریافت هزینه بیشتر در زمان اوج تقاضا، بیشترین درآمد ممکن را به دست آورند. (حتی فروشگاه‌های لابی هتل‌ها در لاس وگاس هم به این بازی وارد شده‌اند!)

با ورود فناوری‌های جدید، جاذبه‌های گردشگری از ساختمان امپایر استیت گرفته تا موزه‌های شهرهای کوچک، اکنون از قیمت‌گذاری پویا استفاده می‌کنند. در نتیجه، قیمت‌ها بسته به زمان رزرو، تعداد افراد رزروکننده و حتی ساعتی از روز که قصد بازدید دارید، تغییر می‌کنند. این موضوع گیج‌کننده، کلافه‌کننده و معمولاً به معنای پرداخت هزینه‌ای بیش از انتظار شماست.

اما مجبور نیستید تسلیم این وضعیت شوید. با دانستن نحوه عملکرد این تغییرات قیمت و استفاده از چند ترفند ساده، می‌توانید پول بیشتری در جیب خود نگه دارید. در ادامه نکاتی را می‌خوانید که برای هوشمندانه عمل کردن در برابر قیمت‌گذاری پویا و در عین حال لذت بردن از تجربیات مورد نظرتان، به آن‌ها نیاز دارید.

قیمت‌گذاری پویا چیست؟

قیمت‌گذاری پویا یعنی قیمت بلیت‌ها ثابت نیست و بسته به تقاضا تغییر می‌کند. وقتی افراد زیادی خواهان بازدید هستند، قیمت‌ها بالا می‌رود و در زمان‌های خلوت، کاهش می‌یابد. به همین سادگی؛ اما اگر حواستان نباشد، می‌تواند برنامه‌ریزی سفر شما را به هم بریزد.

این سیستم می‌تواند ساده باشد، مانند تقسیم تقویم به فصل‌های پرتردد (پیک) و کم‌تردد. اما با استراتژی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، تغییرات قیمت بر اساس تعداد بازدیدکنندگان لحظه‌ای، وضعیت آب‌وهوا یا حتی حجم جستجو در گوگل آنالیتیکس نیز ممکن می‌شود.

کلمه کلیدی برای درک قیمت‌گذاری پویا، «زمان» است؛ هم زمان خرید و هم زمان بازدید. اگر بیش از حد صبر کنید یا یک روز شلوغ را انتخاب کنید، کیف پولتان آسیب می‌بیند. اما اگر با قواعد این بازی آشنا باشید، می‌توانید به نفع خود از آن استفاده کنید.

بگذارید با سفر آینده‌ام به یونیورسال استودیوز هالیوود یک مثال بزنم. با انتخاب روز پنجشنبه به جای آخر هفته، قیمت بلیت یک‌روزه از ۱۳۹ دلار به ۱۰۹ دلار کاهش یافت. من با کمال میل این مبلغ صرفه‌جویی‌شده را به یک «کره‌ای آبجو» تبدیل می‌کنم!

همه‌چیز با یک موش شروع شد: چگونه دیزنی پیشگام قیمت‌گذاری پویا برای جاذبه‌ها شد

در سال ۲۰۱۶، دیزنی قیمت‌گذاری فصلی را معرفی کرد که مفهومی جدید برای جاذبه‌های گردشگری بود.

این سیستم جدید، تقویم را به دوره‌های «ارزان»، «معمولی» و «اوج» با قیمت‌های متفاوت برای هر کدام تقسیم می‌کرد که بازتابی از سطح شلوغی مورد انتظار بود. برای مثال، بلیت یک‌روزه «مجیک کینگدام» در دوره ارزان ۱۰۵ دلار بود، اما در روزهای اوج به ۱۲۴ دلار می‌رسید.

این استراتژی برای مدیریت بهتر حضور بازدیدکنندگان و توزیع یکنواخت‌تر آن‌ها در طول سال و همچنین هماهنگ کردن قیمت‌ها با تقاضا طراحی شده بود. پس از اینکه دیزنی این روند را آغاز کرد، یونیورسال و سایر پارک‌های موضوعی در سراسر کشور ظرف چند سال به قیمت‌گذاری فصلی روی آوردند.

قلعه سیندرلا در پارک مجیک کینگدام دیزنی ورلد
دیزنی ورلد

امروزه، قیمت‌گذاری پارک‌های موضوعی پیچیده‌تر شده و قیمت‌ها به جای فصلی، روزانه تغییر می‌کنند. دیزنی یک مزیت بزرگ دارد: از طریق اپلیکیشن My Disney Experience و گنجینه داده‌های دیزنی پلاس و هولو، اطلاعات زیادی درباره رفتار مشتریانش در اختیار دارد. دیزنی ورلد حتی تابستان گذشته تخفیف‌های ویژه‌ای برای مشترکین دیزنی پلاس ارائه کرد.

برای درک بهتر عملکرد قیمت‌گذاری پویا، قیمت بلیت‌های دیزنی ورلد برای آگوست ۲۰۲۶ را در نظر بگیرید. قیمت بلیت یک‌روزه مجیک کینگدام بسته به روزی که در ماه آگوست انتخاب می‌کنید، بین ۱۱۹ تا ۱۶۴ دلار متغیر است. این یعنی ۴۵ دلار یا ۲۷ درصد اختلاف قیمت روزانه که با در نظر گرفتن چند بلیت، مبلغ قابل توجهی خواهد شد. این تفاوت را می‌توان به فصل بازگشایی مدارس نسبت داد، بنابراین اگر فرزندان شما در اوایل آگوست به مدرسه نمی‌روند، شاید بهتر باشد تا پایان ماه صبر کنید.

این روند متوقف نمی‌شود: چرا قیمت‌گذاری پویا به همه مکان‌های مورد علاقه شما رسیده است

حتی یک دهه پیش، جاذبه‌های کوچک‌تر توانایی فنی لازم برای مدیریت قیمت‌گذاری پویای روزانه را نداشتند. پارک‌های بزرگی مانند دیزنی سیستم‌های اختصاصی خود را با تیم‌های کاملی ساختند که زمان افزایش یا کاهش قیمت‌ها را تعیین می‌کردند. اما اکنون، نرم‌افزارهای آماده، قیمت‌گذاری پویا را برای باغ‌وحش‌ها، موزه‌ها و مکان‌های کوچک‌تر نیز امکان‌پذیر کرده‌اند.

وقتی ابزارهای آماده، کارهای سنگین مانند تحلیل روند بازدیدکنندگان، آب‌وهوا و تقاضا را انجام می‌دهند، دیگر نیازی به یک دپارتمان علوم داده نیست. این تغییر فناوری راه را برای جاذبه‌های بیشتری باز کرده تا به قیمت‌گذاری پویا روی بیاورند و بتوانند بدون نیاز به استخدام نیروی بیشتر، قیمت‌ها را تعدیل کنند. به همین دلیل است که امروزه قیمت‌گذاری متغیر را بسیار فراتر از غول‌های پارک‌های موضوعی، حتی در آکواریوم یا موزه تاریخ محلی خود نیز مشاهده می‌کنید.

نمایی از منهتن با مرکزیت ساختمان امپایر استیت
ساختمان امپایر استیت

ساختمان امپایر استیت به نماد قیمت‌گذاری پویای مبتنی بر هوش مصنوعی تبدیل شده و با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین، قیمت بلیت‌ها را بر اساس عواملی مانند تقاضا، آب‌وهوا، ساعت روز و حتی رویدادهای محلی به‌صورت لحظه‌ای تنظیم می‌کند. این یعنی قیمتی که امروز آنلاین می‌بینید، ممکن است فردا افزایش یابد.

این رویکرد به مدیریت اجازه می‌دهد تا هم درآمد و هم ازدحام جمعیت را بهینه کند و به خلوت‌تر شدن روزهای شلوغ و پر کردن زمان‌های آرام‌تر کمک کند. به جدول قیمت بالا برای ۱۳ دسامبر نگاهی بیندازید. اگر ساعت ۲ بعدازظهر به جای ۱:۴۵ بعدازظهر بازدید کنید، قیمت برای هر نفر ۱۰ دلار افزایش می‌یابد. بهتر است رزرو ناهارتان را زودتر انجام دهید.

قیمت‌گذاری پویا از اقیانوس اطلس عبور می‌کند

قیمت‌گذاری پویا دیگر یک پدیده صرفاً آمریکایی نیست؛ این روند در موزه‌ها و جاذبه‌های فرهنگی اروپا نیز موج ایجاد کرده است. این ابزار مفیدی برای مقاصدی است که با گردشگری بیش از حد (اُورتوریسم) مبارزه می‌کنند، مشکلی که TPG در گزارش روندهای سفر ۲۰۲۵ خود به عنوان یک مسئله بزرگ به آن اشاره کرده است.

برای مثال، موزه دویچلند در برلین جدولی از قیمت‌ها دارد که بسته به روز و ساعتی که انتخاب می‌کنید، می‌تواند تا دو برابر افزایش یابد.

جدول قیمت‌گذاری پویا برای موزه دویچلند
موزه دویچلند

حتی شهرهای کامل نیز به این روند پیوسته‌اند. ونیز در ایتالیا اکنون از گردشگران یک‌روزه تا ۱۰ یورو برای هر نفر برای بازدید از شهر در فصل اوج دریافت می‌کند. مقاصد گردشگری از قیمت‌گذاری اوج و پویا برای تشویق به «فصل‌زدایی» استفاده می‌کنند، یعنی توزیع گردشگری در طول سال تا جاذبه‌ها و خیابان‌های شهر کمتر دچار ازدحام شوند.

چگونه بر قیمت‌گذاری پویا غلبه کنیم

اکنون که با نحوه عملکرد قیمت‌گذاری پویا آشنا شدید، در اینجا راه‌هایی برای جلوگیری از پرداخت هزینه اضافی هنگام بازدید از جاذبه‌ها آورده شده است.

زمانی بروید که دیگران نمی‌روند

دانستن نیمی از مبارزه است. اگر در تاریخ سفر خود انعطاف‌پذیری دارید، همزمان با جستجوی هتل و بلیت هواپیما، قیمت جاذبه‌ها را نیز بررسی کنید. بیشتر وب‌سایت‌ها تقویم‌های ماهانه منتشر می‌کنند تا بتوانید پیش‌بینی از قیمت‌ها داشته باشید و برای جلوگیری از پرداخت بالاترین هزینه‌ها برنامه‌ریزی کنید.

همچنین مطمئن شوید که قبل از خرید بلیت، نرخ‌های ورودی روزانه (یا حتی ساعتی) را بررسی می‌کنید. حتی یک تفاوت زمانی ۱۵ دقیقه‌ای در بازدید از ساختمان امپایر استیت می‌تواند برای یک خانواده چهار نفره ۴۰ دلار صرفه‌جویی به همراه داشته باشد.

به دنبال بسته‌های ترکیبی و کارت‌های گردشگری باشید

در حالی که ممکن است مکانی که می‌خواهید بازدید کنید قیمت‌گذاری پویا داشته باشد، احتمالاً قیمت یک کارت گردشگری که شامل چندین مقصد است، بدون توجه به زمان بازدید شما ثابت است.

به عنوان مثال، اگر می‌خواهید در زمان اوج شلوغی از نیویورک بازدید کنید، «نیویورک سیتی‌پس» را در نظر بگیرید که قیمت آن بدون توجه به روزهای سال یا ساعت استفاده، یکسان است. این کارت به شما امکان می‌دهد طی ۱۰ روز از میان فهرستی از هشت جاذبه برتر، پنج مورد را بازدید کنید. اگر قصد بازدید از چندین جاذبه با قیمت‌گذاری متغیر، از جمله ساختمان امپایر استیت را دارید، صرفه‌جویی می‌تواند به سرعت افزایش یابد.

این موضوع به ویژه برای فصلی مانند تعطیلات بهاری اهمیت دارد. با خرید سیتی‌پس ۱۵۶ دلاری به جای قرار گرفتن در معرض نوسانات قیمت‌گذاری پویا، می‌توانید بیش از ۱۰۰ دلار برای یک سفر در تعطیلات بهاری به «سیب بزرگ» (نیویورک) صرفه‌جویی کنید.

ساختمان امپایر استیت ۷۷.۳۰ دلار
موزه تاریخ طبیعی آمریکا ۳۶.۰۰ دلار
کشتی کروز Circle Line Landmarks ۴۵.۰۰ دلار
سکوی بازدید Top of the Rock ۶۶.۰۰ دلار
یادبود ۱۱ سپتامبر ۳۶.۰۰ دلار
مجموع ۲۶۰.۳۰ دلار

برای صرفه‌جویی، تخفیف‌ها را روی هم بگذارید

شاید فکر کنید که خرید مستقیم بلیت از منبع اصلی بهترین راه برای گرفتن بهترین قیمت است، اما این لزوماً درست نیست. واسطه‌های فروش بلیت جاذبه‌ها مانند Viator اغلب بلیت‌ها و کارت‌های گردشگری را با همان قیمتی می‌فروشند که مستقیماً خریداری می‌کنید، اما می‌توانید کوپن‌ها و پورتال‌های خرید را با هم ترکیب کنید تا هم امتیازات خود را به حداکثر برسانید و هم در پول خود صرفه‌جویی کنید.

به عنوان مثال، Viator بلیت‌های ساختمان امپایر استیت را با همان قیمت خرید مستقیم ارائه می‌دهد. اخیراً پورتال خرید American Airlines eShopping نه تنها به ازای هر دلار هزینه در Viator، ۴.۵ مایل امتیاز می‌داد، بلکه یک کوپن ۱۲ درصدی برای خریدهای بالای ۳۰۰ دلار نیز نمایش می‌داد. این یعنی ۱۳۵۰ مایل AAdvantage اضافی و ۳۶ دلار بازگشت پول به کیف پول شما، علاوه بر امتیازاتی که معمولاً با خرید ۳۰۰ دلاری خود به دست می‌آورید.

اما هنوز تمام نشده است. قبل از زدن دکمه خرید، حتماً پیشنهادات کارت اعتباری خود را بررسی کنید. ممکن است یک پیشنهاد هدفمند مانند آنچه آمریکن اکسپرس اخیراً ارائه کرده بود، پیدا کنید که می‌تواند ۳۰ دلار بازگشت نقدی دیگر به خرید ۳۰۰ دلاری شما اضافه کند. و به عنوان یک امتیاز اضافی، بلیت‌های Viator سیاست لغو رایگان دارند، چیزی که بلیت‌های خریداری شده از وب‌سایت ساختمان امپایر استیت ارائه نمی‌دهند.

سخن پایانی

قیمت‌گذاری پویا آمده است تا بماند، اما همه خبرها بد نیستند. هنگامی که نحوه عملکرد این سیستم را درک کنید، می‌توانید از پرداخت بالاترین قیمت‌ها اجتناب کنید. و با استفاده از کارت‌های گردشگری و ترکیب پیشنهادات، می‌توانید هوشمندانه‌تر از ربات‌هایی عمل کنید که برای خالی کردن بودجه تعطیلات شما تلاش می‌کنند.

بهتر از همه، می‌توانید از اطلاعاتی که این سیستم به شما می‌دهد برای برنامه‌ریزی بازدیدهای خود در روزها و ساعات ارزان‌تر استفاده کنید. نه تنها در پول خود صرفه‌جویی خواهید کرد، بلکه بازدید در زمانی که دیگران آنجا نیستند، مزیت اضافی جمعیت کمتر را نیز به همراه دارد.

شادی رضایی

از دوران کودکی عاشق سفر کردن بودم و دوست دارم وقتی درباره مکان‌های دیدنی دنیا محتوایی تولید می‌کنم، عشق حاصل از اون رو به شما هم منتقل کنم. امیدوارم از مطالعه مطالب من لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا