

دادههای بهدستآمده از گروههای پیشرو هتلداری جهان، شرکتهای مسافرتی و پیشبینان روند نشان میدهد که ۲۰۲۶ سال فرارهای آرام، برنامههای سفری شکلگرفته از الگوریتم، اقامتگاههای فوقشخصیسازیشده و بازگشت به سفرهای آهستهتر و هدفمندتر خواهد بود.
تحلیلگران داده، رفتارشناسان و شرکتهای مسافرتی در چند ماه گذشته دادههای خود را جمعآوری کردهاند تا ارزیابی کنند که بهنظر آنها صنعت سفر به کجا میرود. از «coolcations» – روندی که چند سال پیش ظهور کرد و به یکی از واژههای سال در واژهنامهٔ Collins تبدیل شد – تا
«flashpacking»، اصطلاحی برای توصیف سفرهای پشتکیس لوکس، تمهای سالانهٔ سفر تمایل دارند با واژههای ترکیبی نامنظاممند همراه باشند و تقریباً همیشه بازتابدهندهٔ نحوهٔ زندگی ما – یا نحوهٔ زندگی که میخواهیم داشته باشیم – هستند.
ما بهدقت بهترین پیشبینیهای سفر سال، کلمات ساختهشده و همه چیز دیگر را بررسی کردهایم. اینها برترین روندهای پیشبینیشده برای سال ۲۰۲۶ هستند.
۱. آرامش بر همه چیز
یک روند در سال آینده مسلط خواهد شد: «quietcations». که همچنین به نام Hushpitality شناخته میشود، این حرکت بر راحتی، سکوت و پیدا کردن راهی برای فرار از فشارهای افزایشی زندگی مدرن متمرکز است. با فرهنگ دیجیتالی همهوقتمان که با فهرست بیپایان رویدادهای جهانی که بهصورت زنده به ما میرسند برخورد میکند، تعجبی نیست که بسیاری از ما بهدنبال قطع ارتباط هستیم. هکتور هیوز، همبنیانگذار Unplugged، مجموعهای از کلبههای دیجیتالدتوکس در انگلستان، این روند را در حال شکلگیری مشاهده کرده است.
«وقتی که ما در سال ۲۰۲۰ Unplugged را شروع کردیم، دیجیتالدتوکس و زندگی آنالوگ تقریباً ناشناخته بود»، او میگوید. «اکنون، بیش از نیمی از مهمانان ما خستگی ناشی از سوختگی شغلی و خستگی صفحهنمایش را بهعنوان انگیزهٔ اصلی برای رزرو مینامند.»

این روند در همه جا ظاهر میشود. نقشهٔ “Map of Quietude” شرکت Visit Skåne، یک شبکه از مکانهاست که بر اساس دسیبل در جنوب سوئد رتبهبندی شدهاند تا بتوانید بهدنبال آرامش و سکوت بگردید؛ در حالی که در Skycave Retreats در اورگن، مهمانان به مدت سه روز در کلبههایی در تاریکی کامل میمانند.
۲. هوش مصنوعی تولیدی بر کارهای اداری
بدون شک در سال ۲۰۲۶ شاهد افزایش ادغام هوش مصنوعی در سفر خواهیم بود. بهاستناد تحقیقات Amadeus، تعداد روزافزون مسافران در حال حاضر از هوش مصنوعی تولیدی برای برنامهریزی و رزرو استفاده میکنند. با حضور بازیگرانی بزرگ همچون Expedia و Booking.com که ابزارهایی نظیر ChatGPT را یکپارچه میسازند، برای رباتها آسانتر از هر زمان دیگری شده است که تعطیلات شما را برنامهریزی کنند. اضافه کردن ترجمهٔ زمانواقعی و چک‑این دیجیتال موبایلی، فناوری بهصورت آرامکارانه بسیاری از کارهای اداری که پیش از این تعریفکنندهٔ سفر بودند را حذف میکند.
اما رشد هوش مصنوعی با پیچیدگیهایی همراه است. متخصصان پایداری هشدار میدهند که توصیههای الگوریتمی میتواند افزونگردی گردشگری را تشدید کند و مسافران را به همان چند مقصد محدود هدایت نماید. همچنین این فناوری پشتصحنهٔ افزایش تقلبهای مسافرپذیری است؛ بنابراین استفادهٔ حسابگرانه از این ابزارها امری ضروری است.

Jasmine Bina، متخصص روندهای فرهنگی و مدیرعامل Concept Bureau، میگوید که هوش مصنوعی تولیدی در حال تغییر چگونه تمایلات ما بیان میشود، اما نه چرا که ما در ابتدا به سفر میپردازیم. او میگوید: «شما ممکن است بخواهید برای بهبود خستگی شغلی به یک استراحتگاه سفر کنید، اما اکنون به جای جستجوی سادهٔ استراحتگاهها در تیکتوک، از ChatGPT استفاده میکنید تا ابتدا نوع خاصی از خستگی شغلی خود را شناسایی کنید، چه مراسم یا ورودیهای حسیای به آن واکنش نشان میدهید، و کدام مقصد بهترین بازتاب وضعیت داخلیتان است»، او میگوید.
۳. اعتماد بر انتخاب
به خستگی تصمیمگیری، تنبلی یا هیجان سپردن اختیار به دیگران بگویید: واضح است که تجربههای مسافرتی که در آن مهمان نیازی به اتخاذ هیچ تصمیمی ندارد، بهوضوح در حال افزایش هستند.
در جزایر فارو، بهنام پایداری، از طریق ابتکار جدید خودروهای خود‑راهنما، انتخاب از بین میرود؛ در حالی که در سایر نقاط جهان، این رویکرد برای ایجاد تعطیلات واقعی آرامبخش و دلپذیر به کار گرفته میشود. در مندوزا، آرژانتین، ویلا و اسپاهای “Winemaker’s House & Spa Suites” گزینهٔ سفر مرموزی را راهاندازی کردهاند که هدف آن حذف استرس رزرو و ایجاد شگفتیهای ویژه برای مهمانان است؛ در حالی که در صنعت کشتیرانی، سفرهای مرموز – که مسافران بدون دانستن برنامهٔ سفر سوار میشوند – بهتدریج محبوبیت یافتهاند.
یک گزارش روند از شرکت روابط عمومی سفر Lemongrass نشان میدهد که این نوع فرارهای منحصر به فرد، خستگی تصمیمگیری و بار شناختی ناشی از اتخاذ مداوم تصمیمهای جزئی را که هم در خانه و هم در سفر بوجود میآید، منعکس میکند.
۴. جادهها بر باندهای پروازی
بر اساس گزارش روندهای سال ۲۰۲۶ هیلتون، در سال ۲۰۲۶ از سفرهای جادهای لذت خواهیم برد. این گزارش اشاره میکند که هشتگ #RoadTrip بیش از ۵٫۹ میلیون بار در سرتاسر جهان به کار رفته است، چرا که مسافران دوباره جذابیت جادههای باز را کشف میکنند.

اما در حالی که متخصص تعطیلات رانندگی HunterMoss، سفر جادهای کلاسیک را بهعنوان یک تجربهٔ لوکس بازآفرینی میکند – با ترکیب غذاهای ستارهدار میشلن و توقفهای زندگینامهای منتخب – بسیاری از مسافران به خاطر دلیل بسیار متفاوتی رانندگی میکنند: هزینه. بر اساس تحقیقات هیلتون، ۶۰٪ از بریتانیاییها میگویند که برای صرفهجویی در هزینه به مقصدی رانندگی میکنند.
میلنا نیکولووا، رئیس مسئول رفتار در شرکت BehaviorSMART که درک نحوه و چرای سفر ما را تخصص میکند، رونق سفرهای جادهای را دارای طعم واضحی آمریکایی میداند. او میگوید: «طبیعت رابطهٔ انسان با خودرو در آمریکای شمالی و اروپا بسیار متفاوت است»، «که به آنها نگرش متفاوتی نسبت به رانندگی برای تفریح میدهد».
۵. فوقشخصیسازی بر طرح یکسان برای همه
دوران رزرو سفر یکسان برای همه بهپایان رسیده است: صنعت سفر در حال حرکت بهسوی فوقبیانگرایی در مقیاس بزرگ است. تورهای تخصصی در طول چند سال گذشته برای خدمت به مراحل خاص زندگی و وضعیتهای متفاوت بروز کردهاند، از سفرهای طلاق و سوگواری تا دورههای بازنشستگی منوپاز، سفرهای عروسی و حتی سفرهای مخصوص علاقهمندان به ورزشهای راکتی و تورهای عاشقان حشرات.
برای بینا، این تغییر نشاندهندهٔ نحوه تجربهٔ زمان امروز ماست. او میگوید: «زندگی تبدیل به اسکرول بینهایتی شده است، با کمتر شدن مراسم و آیینهای گذار»، «چیزهایی مانند تورهای طلاق و سوگواری و دورههای منوپاز دربارهٔ خلق یک فضای زمان مقدس متمرکز بر یک احساس شدید است. اینها مرزهای جدید ما هستند. مردم میخواهند از این مرزها عبور کنند و در طرف دیگر تغییر یافته ظاهر شوند. این یک فرصت عظیم برای صنعت سفر است تا معنا و تجربهای در سطحی کاملاً متفاوت ارائه دهد.»

۶. سفرهای خارج از شبکه بر گزینههای آزمونشده
«بیشتر و بیشتر از مسافران ما، بهویژه افرادی که مخالف اینستاگرام هستند، از مکانهای شلوغی که بهندرت به تصویر فیلتر شده و تمیز آنلاین خود میرسند، دور میشوند»، میگوید Nick Pulley، بنیانگذار اپراتور تور Selective Asia. نتیجه این است که مقاصد خارج از شبکه در حال رشدند و علاقه به مکانهایی همچون تولدو در اسپانیا، برندنبرگ در آلمان و برای ماجراجویانتر، عراق در حال افزایش است. در بریتانیا، این روند مردم را از شهرستانهای مهم گردشگری مانند کاتسولد و کورنوال به مناطق کمدیدیتر مانند نورثمبرلند، ولز و سامرست هدایت میکند، بر اساس گزارشی از Lemongrass.
تحقیقات روندهای هیلتون همچنین رشد سفرهای مبتنی بر کنجکاوی را شناسایی میکند و اشاره میکند که بهویژه بریتانیاییها بهدنبال رشد شخصی و کاوش هستند، حتی با بهقیمت کار. اشتیاق رو به افزایش برای ماجراجویی وجود دارد، چه جستجوی اقامتهای اصیل در نپال، بازدید از بخشهای کمتر شناختهشدهٔ ایتالیا، یا صرفاً هر منطقهای که کمتر مسافرپذیر باشد و حس مکان قویای داشته باشد.

برای نیکولووا، این تغییر نشان میدهد که تجربهها اکنون بهعنوان نوعی ارز اجتماعی عمل میکنند. او میگوید: «امروزه، با حضور شبکههای اجتماعی، تجربهها بسیار ملموستر شده و میتوانند بهعنوان مدرکی برای نشان دادن وضعیت شخصی در طول زمان و برای مخاطبان وسیعتری عمل کنند». «بخشی از این وضعیت ناشی از این است که سفرهای ماجراجویی بهعنوان نشانهای برای افرادی با سابقه سفرهای غنی و افرادی که از تجربههای عمومی و جمعی فراتر رفتهاند، درک میشود.»
۷. فرهنگ بر لذتگرایی
بهجزئی از “#BookTok” تقویت میشود، سفرهای ادبی قرار است در سال ۲۰۲۶ به رشد خود ادامه دهند، همراه با روند خواهرانهٔ آن: «set‑jetting» (سفری که از تلویزیون و فیلم الهام میگیرد). هتلهای سراسر جهان، حتی در مقاصدی که بیشتر بهخاطر شبزندهگی شناخته میشوند، در این حرکت مشارکت میکنند. از ایبیزا تا مادرید، مهمانان هتل میتوانند انتظار داشته باشند که از کتابهای نادر و اقامتهای مطالعه تا کتابخانههای کنار استخر و اقامتهای تمدار، همه چیز را تجربه کنند.
چندین مقصد پیشبینی میشود که در سال آینده به فهرست پرفروشها بپیوندند: کورنوال، جایی که سریال جدید هری پاتر در حال فیلمبرداری است؛ موهای یورکشایر، زمینهٔ فیلم آیندهٔ «Wuthering Heights» اثر امرالد فینل؛ و یونان، بهدلیل اقتباس «ادیسه» توسط کریستوفر نولان.
بینا این روند را بهعنوان شکلی مدرن از فرار میبیند. او میگوید: «در زمانهای تغییر سریع یا بحران، به تخیل پناه میبریم تا همزمان ترسها و آرزوهای خود را بررسی کنیم». «به همین دلیل است که ادبیات فانتزی در دهههای ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰، زمانی که جهان در جنگ بود، رونق یافت. علمی‑تخیلی در دههٔ ۱۹۶۰، در زمان مسابقهٔ فضایی و دوران ضدفرهنگی، محبوب شد؛ و ادبیات اسطورهای و تخیلی هماکنون که سعی میکنیم از فروپاشی و تجدید حیات سیستمهای قدیمی درک کنیم، در حال رشد است. سفرهای ادبی مانند یک کاتارسیس هستند – به شما کمک میکنند که بهصورت ذهنی و جسمی عمیقتر به دنیای تخیل نفوذ کنید.»
—

