در برنامهٔ «Weekend Edition» شنبه شنیده شد

کرک سیگلر
تعداد کمتر گردشگران کانادایی

برف اولیهٔ فصل شروع به انباشت در منطقهٔ اسکی Arapahoe Basin در کلرادو کرده است؛ این صحنه از عبور لولند پاس در آخر هفتهٔ شکرگزاری قابل مشاهده است. (عکس: هارت وان دنبرگ/CPR)
وایتفیش، مونتانا — یک بالابر صندلی راهاندازی میشود در حالی که گروهی از نگهبانان اسکی در مجموعه اسکی Whitefish Mountain برای فصل دیگری آماده میشوند.
این یک دورهٔ آموزشی ایمنی رایج است. آنها تمرین میکنند که چطور در صورت اضطراری افراد را از صندلیها تخلیه کنند. اما چند نکته غیرعادی وجود دارد. ابتدا، هیچکس پوشیده به کفش یا اسکی نیست. با وجود اینکه این آموزش در اواخر نوامبر برگزار میشود، در کلبهٔ پایه برف نیست و مسیرهای صعودی به سمت کوه به رنگ قهوهای هستند؛ این وضعیت اضطراب گستردهتری در صنعت گردشگری این مجموعه به وجود آورده است.
چاد سوکل، سخنگوی مجموعه میگوید: «اگر برف نداشتیم، این تعیینکنندهٔ مسیر فصل ما خواهد بود».
در آستانهٔ تعطیلات شکرگزاری — که معمولاً آغاز فصل اسکی محسوب میشود — مجموعههای اسکی در سواحل غربی به دلیل کمبود یا عدم وجود برف بازگشایی خود را به تعویق انداختند و بسیاری نیز به دلیل هوای ملایم نتوانستند برف مصنوعی تولید کنند. هنوز مشخص نیست این وضعیت تا چه حد بر رزروهای زمستانی تاثیر گذاشته است.

نگهبانان اسکی در مجموعهٔ Whitefish Mountain در مونتانا در تاریخ ۱۹ نوامبر آموزشهای پیشفصلی میگیرند. کرک سیگلر
در این هفته برف سرانجام در رشتهکوههای راکی و شمالغرب اقیانوس آرام، از جمله در Whitefish، آغاز به باریدن کرد. اما صنعت اسکی نیز برای کاهش مداوم مهمانان بینالمللی بهدلیل تعرفههای رئیسجمهور ترامپ و گفتار منفی او نسبت به کشورهایشان آماده میشود.
دوستان شمالی ما در اینجا خوشآمدند
مجتمع اسکی Whitefish Mountain، که بهصورت محلی بهنام «کوه بزرگ» شناخته میشود، حدود ۶۰ مایلی (حدود ۹۶ کیلومتر) جنوب مرز ایالات متحده‑کانادا قرار دارد و بهصورت تاریخی یکچهارم کسبوکار خود را از سمت شمال دریافت کرده است.
«ما کاناداییها را همسایه میدانیم؛ بریتیش کلمبیا و آلبرتا درست در کنار ما هستند — ما یک ایالت مرزی هستیم»، زاک اندرسون، مدیر اجرایی اکسپلور Whitefish، اتاق تجارت محلی مجموعه اسکی میگوید.
مقامات گردشگری ایالت مونتانا حدود ۲۵٪ کاهش در تعداد بازدیدکنندگان کانادایی را از زمان اعمال تعرفههای سنگین توسط ترامپ بر کانادا و پیشنهاد تبدیل آن به ۵۱امین ایالت آمریکا پیگیری کردهاند. ساکنان محلی احساس غم و ناامیدی میکنند.
آندرسون میگوید: «ما در سیاستهای ملی نظری نداریم».
مقدار هزینههای کارتاعتبار کاناداییها در بوتیکهای لوکس، رستورانها و هتلهای Whitefish نیز ۱۲٪ کاهش یافته است. این برای شهری با جمعیت کمتر از ۱۰٬۰۰۰ نفر مسألهای بزرگ است — و اندرسون امیدوار است که کاناداییها بازگردند.
او میگوید: «برای جامعهٔ کوچکی مثل ما، پیغام این است که ما اینجا هستیم — آمادهٔ کاریم».
این اضطراب فراتر از صنعت اسکی آمریکا است. انجمن مسافرتی ایالات متحده پیشبینی میکند که امسال ۵ میلیون بازدیدکنندهٔ بینالمللی کمتر به ایالات متحده سفر خواهند کرد.
امیر ایلون، رئیس و مدیرعامل Longwoods International میگوید: «نمیدانم آیا میتوانید این را تحریم بنامید یا نه، اما قطعاً نگرشی رو به رشد از بیامان شدن وجود دارد».
Longwoods، یک شرکت تحقیقاتی بازار گردشگری، از زمستان گذشته بهصورت ماهانه نظرسنجیهای خود را از کاناداییها انجام میدهد. اکثر آنها به سیاستهای آمریکایی، مانند تعرفهها و بیانیههای ترامپ، بهعنوان دلیل لغو سفرهایشان اشاره میکنند. اما تقریباً اکثریت همچنین به دوام ارزش پایین دلار کانادا اشاره میکنند.
ایلون میگوید: «بسیاری از مسافران کانادایی از قبل بهدلیل وضعیت مالی خود در تردید برای آمدن به آمریکا بودند و اکنون ممکن است احساس توهین یا آسیب ببینند». «این باعث میشود که برای آنها آسانتر باشد بگویند: «میدانید چه؟ امسال نیست»».
بهکانادا خوشآمد

هتلهای کالیسپل، مونتانا، نزدیک مرز ایالات متحده‑کانادا، تخفیفهایی در قالب کمپین «بهکانادا خوشآمد» ارائه میدهند. (عکس: کرک سیگلر/NPR)
شهرهای کوچک وابسته به گردشگری کمپینهایی برای جذب بازگشت کاناداییها راهاندازی میکنند، از جمله کالیسپل، مونتانا که نزدیک Whitefish و پارک ملی گلیشیر است. هتل بزرگ کالیسپل که از سال ۱۹۱۲ فعال است، همواره میهمانان کانادایی را میپذیرد، به گفتهٔ مدیر کل میچل بامپ.
بامپ میگوید و میخندد: «در آن زمان، شبیه به گاوچرانها، مردم سختکوش بودیم».
در سال گذشته ۶۵٪ از رایدهندگان شهرستان فلتهد به ترامپ رأی دادند. اما این تصمیم آنها را در معرض ضربهٔ اقتصادی بزرگی از سیاستهای مرزی قرار میدهد. اتاق تجارت محلی کمپین «بهکانادا خوشآمد» را راهاندازی کرده است. کاناداییها ۲۰٪ تخفیف برای اتاقهای هتل در شهر دریافت میکنند. بامپ و پرسنل او مشتاق به شرکت در این تبلیغ بودند.
بامپ میگوید: «من مدیر هتل هستم، بنابراین در واقع سیاستمدار نیستم. کار ما مراقبت از مهمانان و پر شدن اتاقها در تمام طول سال است، بهویژه در فصلهای کمتقاضا، و این دقیقاً نگاه من است».
عدم قطعیت کلمهٔ سال در گردشگری است
در Whitefish، هنوز کسی نمیداند این زمستان چند کانادایی خواهند آمد. با این حال، این مجموعه اسکی پس از دومین فصل پرکارکرد خود در تاریخ میآید. سوکل، سخنگوی مجموعه، میگوید تعرفهها پس از برخی از شلوغترین و مهمترین آخر هفتههای مجموعه اعمال شدهاند.
او میگوید: «در آن زمان، دورههای شلوغ ما قبلاً تمام شده بودند».
هفتهٔ کریسمس معمولاً زمان تعیینکننده برای موفقیت یا شکست مجموعههاست و رزروهای محلی برای تعطیلات پیشرو چشمانداز محکمی نشان میدهد.
آندرسون، از اکسپلور Whitefish، میگوید کاهش کسبوکار کاناداییها در سال جاری بهصورت موقت توسط افزایش مسافران داخلی و رشد جمعیت مونتانا پس از همهگیری کووید‑۱۹ جبران شده است. اما او افزود که حتی مسافران داخلی نیز تمایل به رزروهای آخر لحظه دارند که برنامهریزی برای کسبوکارها را دشوار میسازد.
آندرسون میگوید: «عدم قطعیت بسیار زیاد است — پیشبینی آینده دشوار است». «بادهای سیاسی بهنظر میرسد ساعتی بهساعت در حال تغییر هستند».