این ضربهٔ تازه برای موزه پاریس پس از گزارشی دربارهٔ ساختمانهای آن است که «آسیبپذیری خاص» گالری کامپانا را نشان داد

شصت و پنج نفر از کارکنان موزه نیز پس از بسته شدن جابهجا میشوند
Mika Baumeister
موزه لوور پاریس پس از اینکه محققان ضعفهای ساختاری را در برخی از بخشهای ساختمان عظیم آن شناسایی کردند، مجموعهای از گالریهای اختصاصی به آثار باستانی یونانی را بسته است.
گزارش فنیای که در اواسط نوامبر ارائه شد، «آسیبپذیری خاص» تیرهای حامی طبقهٔ دوم بال سولی، واقع در بال جنوبی موزه را نشان داد. گالری کامپانا که نه اتاق از سفالهای یونانی باستان را در خود دارد، در طبقهٔ اول همان بال واقع شده است.
بیانیهای از لوور میگوید: «گالری کامپانا … بهعنوان یک اقدام پیشگیرانه برای عموم بسته خواهد شد.» سخنران موزه تأیید کرد که گالری «تا اطلاع ثانوی» بسته خواهد ماند، اما کارها جابهجا نخواهد شد. با این حال، ۶۵ نفر از کارکنان مستقر در این فضا جابهجا خواهند شد.
در چارچوب پروژه بسیار بلندپروازانه «رنسانس نو» لوور که در ژانویه توسط رئیسجمهور فرانسه، امینول مکرون اعلام شد، «بازسازی، مدرنسازی فنی و احیای» محوطهٔ چهارضلعی سولی در اولویت قرار میگیرد. بهعنوان بخشی از این طرح، ورودی جدیدی برای بازدیدکنندگان زیر کلنای پررو، که به سمت شرق موزه مینگرد، تا سال ۲۰۳۱ ساخته خواهد شد تا مسأله صفها و شلوغی را برطرف کند.
در همین زمان، گزارشی از دادگاه حساب (Cour des Comptes) – نهاد حسابرسی فرانسه – به مشکلات مدیریت موزه لوور در پاریس اشاره میکند. این گزارش که پس از سرقت جسورانهای در اکتبر در لوور، که جواهرات تاج فرانسه را به سرقت برد، منتشر شد، تأیید میکند که موزه «در استقرار تجهیزات امنیتی تأخیرهای قابلتوجهی بهدست آورده است».
گزارش دادگاه حساب میگوید: «کل پروژه، که تحت عنوان رنسانس نو لوور شناخته میشود، هماکنون ارزش ۱٫۱۵ میلیارد یورو دارد که شامل ۴۸۱ میلیون یورو در ده سال آینده برای دو فاز اول طرح جامع نوسازی میشود. این برآورد، با توجه به نیاز موزه به مدرنسازی، یک تخمین پایین است.»
پروژه ورودی جدید و فضاهای جدید دیگر که بر اساس گزارش «ریسکهای قابلتوجهی برای هزینههای اضافی به دلیل پیچیدگی دارند» ابتدا با ۴۵۰ میلیون یورو برآورد شد، اما در ژوئن به ۶۶۷ میلیون یورو افزایش یافت.
گزارش افزوده است: «در مواجهه با بنبست بودجهای که تجربه میکند، موزه باید پروژههای خود را اولویتبندی کند و بر سرمایهگذاریهای اساسی برای آیندهاش، بهویژه ارتقاء زیرساختهای فنی شامل امنیت و ایمنی، و بازسازی کاخ، تمرکز کند.» در پاسخ، لوور این گزارش را «نامتعادل» توصیف کرد.
گالری کامپانا به نام جمعآورندهای که مسئول گردآوری اکثر اشیای آن بود، مارکی جیامپیِترو کامپانا نامگذاری شده است؛ وی در وبسایت لوور بهعنوان «بسیار رنگارنگ» توصیف میشود. کامپانا در دورهٔ بیستسالگی به جمعآوری اشیاء آغاز کرد و آثار باستانی را از حفاریهای باستانشناسی روی ملک خانوادگیاش در فراسکاتی، نزدیک رم، انتخاب میکرد. مجموعهٔ اشیای باستانی او در سرتاسر قاره شناخته شد و بهزودی با افزودن نقاشیهای ایتالیایی که از مجموعهٔ کاردینال فرانسوی ژوزف فِش بهدست آورده بود، غنیتر شد.