با افزایش هزینه‌های پارک‌های تفریحی، طرفداران دیزنی به تجربه‌ای متفاوت روی می‌آورند

دیزنی دستینی نشانه‌ای از نوع جدیدی از سرمایه‌گذاری سرگرمی برای شرکت است

نوشته جولی ترمین، ویراستار مشارکتی پارک‌های تفریحی

دیزنی دستینی هنگام خروج از ناوگان مایَر وَرف در ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۵

دیزنی دستینی هنگام خروج از ناوگان مایَر وَرف در ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۵.

عکس: Picture Alliance/Getty Images

دیزنی دستینی، هفتمین کشتی کروز دیزنی، تازه وارد صحنه شد و این هفته با یک سفر پیش‌نمایش قبل از اولین سفر رسمی‌اش در ۲۰ نوامبر به دریا رفت. این کشتی تا به امروز پرغوطه‌وری‌ترین و تم‌دارترین کشتی شرکت است؛ شبیه‌ترین تجربهٔ پارک تفریحی در دریا که دیزنی کرواز لاین تا کنون ساخته است. به گفته برخی کارشناسان — و بر پایهٔ نشانه‌هایی که شرکت خود ارائه داده — این می‌تواند نقطه عطف مهمی برای آیندهٔ شرکت باشد و بخشی از سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیارد دلاری در سرگرمی‌های دیزنی.

«دیزنی همه‌اش در غوطه‌ور کردن مردم در همان محیط دیزنی است»، کارشناس کروز اِریکا سیلورستین در تماس تلفنی به SFGATE گفت. «و کروز تنها یک ادامهٔ آن است؛ چون روی کشتی هستید و همه‌چیز همیشه دیزنی است، و سپس می‌توانید به جزیرهٔ آن‌ها بروید و همچنان همه‌چیز دیزنی است».

«آن‌ها می‌توانند این غوطه‌وری و تجربهٔ کنترل‌شده را به‌خوبی ترویج کنند و مردم آن را دوست دارند»، او افزود.

دیزنی دستینی، کشتی‌ای با ظرفیت ۴,۰۰۰ مسافر که سفرهای چهار و پنج شبه‌ای کارائیبی ارائه می‌دهد، نقطه عطفی است؛ چرا که اولین کشتی دیزنی است که یک تم یکتا دارد. «تِرِژَر» که در دسامبر ۲۰۲۴ راه‌اندازی شد، بارها و رستوران‌هایی با تم‌های محبوبی مانند «کاخ ترسناک» و «کروز جنگل» دارد، اما تمام بخش‌های دستینی تحت تم «قهرمانان و شروران» قرار دارند. لائونج پیانوی دی‌ویل و بار سانکتوم به ترتیب از «کروئلا دی‌ویل» و «دکتر استرنج» الهام گرفته‌اند و دارای المان‌های تئاتری هستند. در لائونج شروران، کروئلا به‌امکان ظاهر شدن و ناپدید شدن از پشت یک دیوار می‌پردازد؛ در بار قهرمانان، عباءة دکتر استرنج به‌تنهایی شناور می‌شود و یک کوکتل در لیوانی وارونه سرو می‌گردد.

«پرت لندز: ضیافت شیر شاه» در دیزنی دستینی یک تجربهٔ شام‑تئاتری است که صحنه‌برداری برادوی «شیر شاه» و اجراهای زنده‌اش در پارک را تداعی می‌کند، به‌طوری که انسان‌ها نقش حیوانات را بازی می‌کنند. «دیزنی هراکلس» نمایش صحنه‌ای کشتی است که یک عروسک عظیم‌الجثه از هیدرا چندسر دارد که قهرمان دیزنی با آن در فیلم و موزیکال برادوی مواجه می‌شود.

«اگر تا به حال پارک‌های دیزنی را بازدید کرده‌اید و این سواری‌ها را میلیون‌ها بار تجربه کرده‌اید، این به شما راه دیگری برای تجربه دیزنی می‌دهد»، سیلورستین گفت.

دیزنی دستینی در ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۵

دیزنی دستینی در ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۵.

عکس: Picture Alliance/Getty Images

دیزنی کرواز لاین نسبت به خطوط کروز مشابه هزینه بیشتری دارد، سیلورستین گفت، اما شرکت چیزی دارد که دیگران ندارند: واضح است که آن چیز، دیزنی است. توانایی شرکت در خلق تجربه‌ها و محیط‌های دقیقاً اجرا‌شده‌ای که برای تمام سنین جذاب است، بی‌نظیر است.

«ایدهٔ شام‑تئاتر واقعاً توسط دیزنی در این صنعت پیشرو شد، جایی که شما یک تجربهٔ غوطه‌ورانه را حین صرف غذا دارید»، او گفت. «ارزش سرگرمی تمام نمی‌شود». همچنین تنها خط کروز است که در هر سفر نمایش آتش‌بازی دارد.

عکس رسمی جزیره خصوصی کست‌اوِی کِی دیزنی

عکس رسمی جزیره خصوصی کست‌اوِی کِی دیزنی.

با اجازه دیزنی کرواز لاین

دیزنی دستینی، بر اساس گزارش ایندپندنت، حدود ۹۰۰ میلیون دلار هزینه ساخت داشت. شرکت سرمایه‌گذاری ریموند جیمز تخمین زد که در سال ۲۰۲۴، دیزنی کرواز لاین حدود ۳ میلیارد دلار درآمد سالانه دارد، طبق گزارش LA Times. طبق گزارش سالانهٔ ۲۰۲۴ دیزنی کرواز لاین، این خط حدود ۳۴۷ میلیون دلار سود در آن سال مالی کسب کرد.

برای یک سفر چهار شبه‌ای در نوامبر بر روی دیزنی دستینی، هزینهٔ اتاق برای دو مهمان از ۲,۴۴۲ دلار شروع می‌شود و می‌توانست با پیش‌پرداخت تنها ۱۰۸ دلار رزرو شود. این هزینه شامل غذا و سرگرمی‌های روی کشتی است (اگرچه گزینه‌های اختیاری گران‌قیمتی مانند رستوران‌های لوکس و کوکتل‌ها نیز وجود دارد). برای همان شب‌ها در هتل پاپ سنچوری، یکی از هتل‌های اقتصادی‌ترین وال‌ت دیزنی ورلد، بستهٔ هتل و بلیت از ۲,۷۷۰ دلار آغاز می‌شود و شامل هیچ‌گونه هزینهٔ غذا نیست.

در حالی که دیزنی‌لند و وال‌ت دیزنی ورلد همچنان شاهد افزایش قیمت بلیط و هزینه‌های تورمی بر غذاها هستند، بخش کروز این شرکت انعطاف‌پذیری بیشتری در برنامه‌ریزی دارد. «خطوط کروز را می‌توان به‌عنوان مقاوم در برابر رکود توصیف کرد، چون کابین‌های مختلف با سطوح قیمتی متفاوت دارند و می‌توانند کشتی‌های خود را به مکان‌های مختلف منتقل کنند»، سیلورستین توضیح داد. «در زمان‌هایی که سفر به‌عنوان آرمان‌گرایی محسوب می‌شود، می‌توانند کشتی‌های بیشتری را به اروپا یا مقاصد دوردست بفرستند، جایی که مردم خوشحالند به‌سوی آن‌ها پرواز کنند. و در زمان‌هایی که مردم بیشتر به‌دنبال صرفه‌جویی هستند، کشتی‌های بیشتری را به کارائیب می‌فرستند و افراد می‌توانند از یک کابین بالکن به کابینی با پنجرهٔ ساده‌تر تغییر دهند.»

هواداران به دلایل دیگری نیز به کشتی‌ها هجوم می‌آورند: محصولات جدید و هیجان‌انگیز سریع‌تر از تغییرات در پارک‌های تفریحی به بازار می‌رسند. دیزنی ویِش در سال ۲۰۲۲ به‌سواحل رفت و دیزنی تراژَر در دسامبر ۲۰۲۴ روانه شد، کمتر از یک سال پیش. سال گذشته، دیزنی تجربهٔ جدید خود از جزیره خصوصی، لوک‌آوت کِی در الیوترا (به‌مهاسا) را معرفی کرد.

در سال ۲۰۲۳، شرکت سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیارد دلاری در بخش تجارب خود، شامل پارک‌ها و خط کروز، اعلام کرد. تاکنون نتایج قابل مشاهده عمدتاً کشتی‌های جدید کروز بوده‌اند که به‌زودی راه‌اندازی می‌شوند. با وجود برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری ۱.۹ میلیارد دلار در دیزنی‌لند که در طرح DisneylandForward مطرح شد، پیشرفت‌ها آهسته بود. تنها سواری‌های جدیدی که در سال ۲۰۲۴ معرفی شدند، نسخه‌های خواهر «ماجراجویی باایو تایانا» در فلوریدا و آناهیم بودند، و تنها ارائهٔ جدید امسال در دیزنی‌لند «والت دیزنی — یک زندگی جادویی» بود، نمایش جدیدی که شامل رباتیک مطرح‌ شده وال‌ت دیزنی است.

در وال‌ت دیزنی ورلد، خبر اصلی این سال افتتاح دو لائونج جدید بود: یک بار با تم «دزدان دریایی» در «مادجیک کینگدم» و یک بار با تم «فضاپیما» در ایپکوت. همچنین امسال، وال‌ت دیزنی ورلد جزیره تام سُوئر را در «مادجیک کینگدم» خراب کرد و در حال بستن «دینولند یو‌اس‌ای» در «انیمال کینگدم» است تا مکان برای جاذبه‌های «کِرز» و «انکنتو» فراهم شود. تاریخ‌های قطعی برای افتتاح هنوز اعلام نشده است.

اما دیزنی کرواز لاین از مزیت شتاب برخوردار است و کشتی‌های جدید را با سرعت بیشتری راه‌اندازی می‌کند. در حالی که هواداران پارک‌های تفریحی برای برنامه‌ریزی تعطیلات خود بر پایهٔ جاذبه‌های جدید تنها اطلاعات مبهمی دارند، هواداران کروز اطلاعات قطعی دربارهٔ زمان خروج کشتی‌های جدید دارند؛ بر اساس اعلام دیزنی، پنج کشتی دیگر تا سال ۲۰۳۱ به آب خواهند رسید. «دیزنی اَدوِنتچر»، مستقر در سنگاپور، قرار است بهار ۲۰۲۶ به‌سواحل رود. انتظار می‌رود دیزنی کرواز لاین در سال ۲۰۲۷ یک کشتی دیگر روانه شود و در سال ۲۰۲۹ به ژاپن گسترش یابد. در مقایسه، دیزنی‌لند هم‌اکنون در حال ساخت سواری طولانی‌مدت «کینگ ثانوس» در کمپوس انتقام‌جویان است، اما تاریخ افتتاح هنوز اعلام نشده؛ جاذبه‌های «کاکو» و سرزمین «آواتار»، که در صف توسعه قرار دارند، هنوز سال‌ها فاصله دارند.

جاذبه، به گفتهٔ دی‌آمارو، این است که یک کروز دیزنی یک تجربهٔ یکتا و منسجم است که توسط شرکت طراحی شده. «اگر به تجربهٔ یک کروز دیزنی فکر کنید، شما به‌صورت پیوسته از سالن غذاخوری به سالن غذاخوری دیگر می‌روید». او گفت: «شما می‌توانید در شب‌های خاص به‌نمایش‌ها بپردازید. ما در اصل سعی داریم یک تجربهٔ سه، چهار، پنج یا هفت‌روزه را به‌طور کامل برنامه‌ریزی کنیم و اطمینان حاصل کنیم که شما همه چیز را روی کشتی می‌بینید و با تمام داستان‌های ما آشنا می‌شوید.»

به آن جزئیات دقیق داخل اتاق‌ها افزوده می‌شود که سفر با خانواده‌ها را آسان‌تر می‌کند، مانند پرده‌های تاریکی که اتاق را تقسیم می‌کند تا والدین هنگام خوابیدن کودکان در تاریکی گرفتار نشوند، و اتاق‌های دارای وان، که در کشتی‌های کروز نادر است اما برای بسیاری از کودکان ضروری است. همان‌طور که سیلورستین گفت: «دیزنی همه این موارد را پیش‌بینی کرده است، چون این کار را انجام می‌دهد.»

شادی رضایی

از دوران کودکی عاشق سفر کردن بودم و دوست دارم وقتی درباره مکان‌های دیدنی دنیا محتوایی تولید می‌کنم، عشق حاصل از اون رو به شما هم منتقل کنم. امیدوارم از مطالعه مطالب من لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا