از جمله شگفتیهای امسال میتوان به پنج نامزدی برای گروه هاردکور نوظهور «ترنستایل» و نامزدی آهنگ «گلدن» از فیلم «شکارچیان شیاطین کیپاپ» در بخشهای ترانه سال و بهترین اجرای دو نفره پاپ اشاره کرد. در این بخش اخیر، آهنگ «سرپیچی از جاذبه» از فیلم «شرور» نیز به آن پیوسته است.

د ویکند اوایل امسال، پس از یک درگیری علنی با آکادمی ضبط، بازگشتی پیروزمندانه به صحنه گرمی داشت. او پس از نادیده گرفته شدن در سال ۲۰۲۱، این مراسم را تحریم کرده و گرمی را «فاسد» خوانده و خواستار «شفافیت» شده بود. هنگام معرفی اجرای د ویکند، هاروی میسون جونیور، مدیرعامل آکادمی ضبط، به «انتقادات صریح» او پرداخت.
او با اشاره به تغییرات در اعضای آکادمی ضبط گفت: «طی چند سال گذشته، ما گوش دادیم، اقدام کردیم و تغییر کردیم.» وی افزود که این گروه اکنون «بازتابدهنده کل جامعه موسیقی برای حال و نسلهای آینده است.»
او همچنین گفت: «هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن باقی است، اما قویاً معتقدم که در مسیر درستی قرار داریم.» و اضافه کرد که د ویکند «شاهد تلاشهایی بوده که آکادمی انجام داده است.»
با وجود تمام این حواشی، نتیجه این آشتی در روز جمعه، عدم دریافت حتی یک نامزدی برای آخرین آلبوم د ویکند، «فردا عجله کن» (Hurry Up Tomorrow)، در مراسم گرمی ۲۰۲۶ بود. این آلبوم برای نامزدی در بخش آلبوم سال رقابت میکرد و همکاری او با پلیبوی کارتی در آهنگ «بیزمان» (Timeless) نیز برای ضبط سال در نظر گرفته شده بود.
یکی دیگر از نامهای بزرگ در فهرست نادیدهگرفتهشدگان امسال، الکس وارن است. این هنرمند که با آتلانتیک رکوردز قرارداد دارد، در بخش بهترین هنرمند جدید نامزد شد، اما آهنگ بسیار موفق او «معمولی» (Ordinary) که امسال ۱۰ هفته در صدر جدول صد آهنگ داغ بیلبورد قرار داشت، نتوانست حتی یک نامزدی در بخشهای اصلی یا ژانرهای تخصصی کسب کند.
در بخش بهترین هنرمند جدید، با وجود رقبای قدرتمندی مانند الا لنگلی، زک تاپ و مگان مورونی، نبود هنرمندان کانتری به شکل چشمگیری احساس میشد. آلبومهای «هنوز خماری» (Still Hungover) از لنگلی و «من خوبم؟» (Am I Okay?) از مورونی هر دو به موفقیت رادیویی دست یافتند. امسال، لنگلی بزرگترین برنده جوایز آکادمی موسیقی کانتری بود، در حالی که مورونی با بردن اولین جایزه بهترین آهنگ کانتری برای ترانه «من خوبم؟» در جوایز موسیقی ویدیویی امتیوی تاریخساز شد. تاپ برای سه جایزه گرمی نامزد شده است — بهترین آلبوم کانتری سنتی برای «برای سلامتیام اینجا نیستم» (Ain’t in It for My Health)، بهترین اجرای تکنفره کانتری و بهترین ترانه کانتری برای «من هرگز دروغ نمیگویم» (I Never Lie) — اما در بخش بهترین هنرمند جدید نامزد نشده است.
لرد با آخرین آلبوم خود، «باکره» (Virgin)، که در تابستان منتشر شد، بازگشتی پر سر و صدا به دنیای موسیقی داشت. اما با وجود طرفداران پرشور و یک تور کنسرت بزرگ، نتوانست برای آخرین اثر خود هیچ نامزدیای دریافت کند.
از دیگر هنرمندانی که به طور شگفتآوری نادیده گرفته شدند میتوان به رنی رپ و بنسون بون اشاره کرد. تیت مکری، با وجود تبلیغات گسترده برای آلبوم ۲۰۲۵ خود «خیلی نزدیک به آنچه» (So Close to What) و پیشبینی کارشناسان مبنی بر احتمال کسب نامزدی در بخش ضبط سال برای آهنگ «ماشین اسپرت» (Sports Car)، تنها یک نامزدی در بخش بهترین ضبط دنس پاپ برای آهنگ «فقط به تماشا ادامه بده» (Just Keep Watching) از فیلم «فرمول یک» (F1) به دست آورد. در همین بخش، یک نامزد تکنفره غافلگیرکننده نیز حضور دارد: زوج تازه ازدواجکرده، سلنا گومز و بنی بلانکو، که برای آهنگ «آبیترین شعله» (Bluest Flame) از آلبوم مشترکشان نامزد شدهاند. و مایلی سایرس که با آلبوم قبلی خود اولین جوایز گرمی خود، از جمله جایزه ضبط سال را برد، با آلبوم «چیزی زیبا» (Something Beautiful) تنها یک نامزدی برای بهترین آلبوم آواز پاپ کسب کرد. حتی نسخه تصویری این آلبوم نیز مورد توجه قرار نگرفت.
گریسی آبرامز در گذشته دو نامزدی گرمی از جمله برای بهترین هنرمند جدید کسب کرده بود، اما به طور شگفتآوری برای آهنگ «این خیلی درسته» (That’s So True) از نامزدی در بخشهای ترانه و ضبط سال بازماند.
یکی دیگر از محبوبان گرمی، آریانا گرانده، امسال آلبوم کاملاً جدیدی برای رقابت نداشت، اما آهنگهای جدید نسخه دیلاکس آلبوم اوایل ۲۰۲۴ او، «درخشش ابدی یک ذهن پاک» (Eternal Sunshine)، واجد شرایط بودند، ولی هیچکدام از این قطعات اضافی نامزد نشدند. با این حال، گرانده به همراه همبازیاش در فیلم «شرور»، سینتیا اریوو، برای آهنگ «سرپیچی از جاذبه» از نسخه سینمایی این موزیکال برادوی، در بخش بهترین اجرای دو نفره/گروهی پاپ نامزد شد.
«شرور» که بخش دوم آن با عنوان «شرور: برای همیشه» (Wicked: For Good) اواخر این ماه اکران میشود، تنها فیلمی نبود که یکی از آهنگهایش خارج از بخشهای رسانههای تصویری (جایی که معمولاً آهنگها و موسیقی متن فیلمها و سریالها قرار میگیرند) نامزد شد. فیلم «شکارچیان شیاطین کیپاپ» با آهنگ «گلدن» که در بخش اصلی ترانه سال و در کنار «سرپیچی از جاذبه» در بخش بهترین اجرای دو نفره/گروهی پاپ قرار گرفت، حضور قدرتمندی در نامزدهای گرمی امسال داشت.
یکی دیگر از شگفتیهای هالیوودی در میان نامزدهای امسال، نامزدی تیموتی شالامه برای بهترین موسیقی متن گردآوریشده برای رسانههای تصویری به خاطر اجرایش در فیلم «یک ناشناس کامل» (A Complete Unknown) بود. او رقبای سرسختی مانند «شکارچیان شیاطین کیپاپ»، «گناهکاران» (Sinners)، «شرور» و «فرمول یک» دارد، اما این نامزدی به او شانس بردن یک جایزه گرمی پیش از اسکار را میدهد.
آلبوم «به شیشه ضربه نزن» (Don’t Tap the Glass) از تایلر، د کریتور، در کنار آثاری با گرایش راک بیشتر مانند وت لگ و د کیور، یک نامزدی غافلگیرکننده در بخش آلترناتیو کسب کرد. حدود شش سال پیش، پس از اینکه تایلر اولین جایزه گرمی خود را برای آلبوم «ایگور» (Igor) در بخش بهترین آلبوم رپ برد، این هنرمند برنده شدن در این بخش را یک «تعریف دوپهلو» خوانده بود، زیرا احساس میکرد آلبومش بیشتر به سبک پاپ نزدیک است. سالها بعد، تایلر اکنون در ژانرهای دیگر نیز مورد تحسین قرار میگیرد.
یکی دیگر از شگفتیهای گرمی، عملکرد قوی گروه هاردکور «ترنستایل» بود که اخیراً با آلبوم تحسینشده جدیدشان «هرگز کافی نیست» (Never Enough) و اجراهای زنده پرانرژی خود، محبوبیت زیادی کسب کردهاند. این گروه در گذشته چهار نامزدی گرمی دریافت کرده بود، اما هرگز این تعداد نامزدی برای یک آلبوم به دست نیاورده بود و پنج نامزدی امسال، آنها را در میان پرتعدادترین نامزدهای این دوره قرار میدهد.
ایتن میلمن و لکسی پرز در تهیه این گزارش مشارکت داشتهاند.