لایحهای که در انتظار امضای فرماندار جی. بی. پریتزکر است، قرار است سالانه ۱.۵ میلیارد دلار بودجه اضافی به سیستمهای حمل و نقل ایالت که با کمبود شدید بودجه مواجهاند، تزریق کند. اما این بودجه تا نیمه دوم سال آینده، یعنی زمانی که انتظار میرود مالیاتهای جدید حدود ۳۲۰ میلیون دلار درآمد برای این بخش ایجاد کنند، محقق نخواهد شد.

سازمانهای حمل و نقل شیکاگو به زودی درباره نحوه هزینه کردن بودجه اضافی ایالتی که در اختیارشان قرار میگیرد، تصمیمگیری خواهند کرد.
کالین بویل/عکس آرشیوی سان-تایمز
مقامات روز پنجشنبه در یک جلسه ویژه «اداره حمل و نقل منطقهای» (RTA) اعلام کردند که برنامه همسفری (ride-share) مبتنی بر «قانون آمریکاییهای دارای معلولیت» که در آستانه توقف بود، قرار است با بودجه حاصل از لایحه تاریخی تأمین مالی حمل و نقل ایالت که هفته گذشته در اسپرینگفیلد تصویب شد، احیا شود.
لایحهای که در انتظار امضای فرماندار جی. بی. پریتزکر است، قرار است سالانه ۱.۵ میلیارد دلار بودجه اضافی به سیستم حمل و نقل ایالت که با کمبود شدید بودجه مواجه است، تزریق کند. اما به گفته مقامات، این درآمد اضافی تا نیمه دوم سال ۲۰۲۶، یعنی زمانی که انتظار میرود مالیاتهای جدید تا پایان سال نزدیک به ۳۲۰ میلیون دلار برای حمل و نقل درآمدزایی کنند، عملیاتی نخواهد شد.
این مبلغ برای ایجاد تغییرات «تحولآفرین» وعده داده شده در حمل و نقل عمومی در سال ۲۰۲۶ کافی نیست. مقامات میگویند باید منتظر این تحولات در سال ۲۰۲۷ بود، زمانی که انتظار میرود بودجهای بالغ بر ۱.۲ میلیارد دلار به طور کامل در اختیار CTA، مترا و Pace قرار گیرد. با این حال، بودجه پیشبینیشده برای سال آینده برای تقویت نیروی کار این سیستم و گسترش برنامه همسفری ویژه معلولان کافی است.
هیئت مدیره RTA روز پنجشنبه ارقام اصلاحشده بودجه برای سال ۲۰۲۶ را تصویب کرد که ۵۶ میلیون دلار به «برنامه دسترسی به تاکسی» (TAP) و «برنامه دسترسی به همسفری» (RAP) متعلق به Pace اختصاص میدهد. این برنامهها به سفرهای تاکسی و همسفری برای افراد دارای معلولیت یارانه میدهند تا تقاضا برای خدمات حمل و نقل ویژه معلولان Pace (ADA paratransit) کاهش یابد.
مولیک وایشناو، معاون ارشد اجرایی برنامهریزی و سرمایهگذاری RTA، گفت که این بودجه جدید به RTA امکان میدهد سقف ماهانه سفرها را که در ماه اکتبر به ۳۰ سفر کاهش یافته بود، به ۴۰ تا ۵۰ سفر افزایش دهد. Pace پیشبینی کرده بود در صورتی که مجلس لایحه بودجه را تصویب نمیکرد، این برنامهها را در آوریل آینده متوقف کند.
وایشناو افزود که RTA باید بعداً به طور جداگانه درباره بودجههای RAP و TAP تصمیمگیری کند و باید با Pace برای تعیین تاریخ شروع سقف جدید همکاری نماید.
لیندزی سالیوان، هماهنگکننده مشترک گروه حقوق معلولان «شیکاگو اَدَپت»، از افزایش پیشنهادی سقف سفرهای ماهانه استقبال کرد. اما او گفت که حتی سقف ماهانه ۵۰ سفر نیز برای برخی از افراد معلول که روزانه رفت و آمد میکنند یا فرزند دارند، کافی نیست.
سالیوان گفت گروهش همچنین از اینکه لایحه حمل و نقل، این سیستم را از کاهش خدمات و حذف خطوط نجات داد، سپاسگزار است. برنامههای RAP و TAP تنها مناطقی را که در فاصله سهچهارم مایلی یک مسیر اصلی قرار دارند، پوشش میدهند.
سالیوان اظهار داشت: «این میتوانست یک ضربه مضاعف برای افراد دارای معلولیت باشد.»
برآوردهای بودجه اصلاحشده، ۱۴۱ میلیون دلار دیگر به CTA تزریق میکند؛ این سازمان اولین نهاد حمل و نقلی بود که انتظار میرفت با تمام شدن کمکهای مالی فدرال مرتبط با کووید-۱۹ در سال آینده، با کمبود بودجه مواجه شود.
مترا و Pace که در اوایل سال ۲۰۲۷ انتظار تعدیل نیرو و کاهش خدمات را داشتند، به ترتیب ۲۷ و ۱۸ میلیون دلار بودجه اضافی در سال آینده دریافت خواهند کرد. وایشناو گفت این پول به عنوان یک ردیف پیشبینیشده در بودجه سال آینده باقی خواهد ماند و ممکن است برای توزیع آن به اصلاحات بودجهای دیگری در سال آینده نیاز باشد.
سازمانهای حمل و نقل منطقه در حال نهایی کردن بودجههای خود در این ماه هستند و آنها را به RTA ارائه خواهند داد، که باید در ماه دسامبر آنها را تصویب کند.
وایشناو گفت ممکن است مدتی طول بکشد تا مسافران شاهد افزایش خدمات اتوبوس و قطار باشند. سازمانهای حمل و نقل از این بودجه اولیه برای تقویت نیروی کار خود استفاده خواهند کرد. او افزود: «زمان نسبتاً زیادی لازم است تا به نقطهای برسیم که بتوانیم خدمات را افزایش دهیم یا برخی از این سرمایهگذاریها را که مسافران شاهد آن خواهند بود، به اجرا درآوریم.»
لایحه حمل و نقل از اول ژوئن اجرایی میشود و با اصلاح سیستم حمل و نقل منطقه، RTA را با یک سازمان قدرتمندتر به نام «اداره حمل و نقل شمال ایلینوی» یا NITA جایگزین میکند. RTA روز سهشنبه اعلام کرد که پس از مخالفت قانونگذارانی که در تصویب این لایحه نقش اساسی داشتند، افزایش ۱۰ درصدی برنامهریزیشده کرایهها را لغو کرده است.
بزرگترین بخش بودجه جدید، یعنی سالانه ۷۳۱ میلیون دلار، از مالیات بر فروش سوخت خودرو تأمین میشود که از اول ژوئیه ۲۰۲۶ به حمل و نقل اختصاص خواهد یافت. این لایحه همچنین به RTA اجازه میدهد تا مالیات بر فروش خود را در منطقه شیکاگو ۰.۲۵ درصد افزایش دهد. اما این سازمان تا اول ژوئن نمیتواند در این مورد رأیگیری کند و این افزایش ۶۰ روز بعد اجرایی خواهد شد.