
۱. اقتصاد گردشگری – محمدرضا فرزین (چاپ و نشر بازرگانی)
کتاب اقتصاد گردشگری تألیف دکتر محمدرضا فرزین و منتشرشده توسط انتشارات چاپ و نشر بازرگانی، یکی از منابع مهم برای آشنایی با مفاهیم اقتصادی در صنعت گردشگری است. این کتاب با زبانی روان، تأثیر گردشگری بر تولید ناخالص داخلی، اشتغالزایی، سرمایهگذاری و توسعه پایدار را بررسی میکند. از ویژگیهای این اثر، بهرهگیری از مثالهای واقعی و آمارهای بهروز است که برای دانشجویان، مدیران گردشگری و فعالان این حوزه بسیار کاربردی است.
۲. جغرافیای گردشگری ایران – علی اکبری (انتشارات سمت)
اثر جغرافیای گردشگری ایران تألیف دکتر علی اکبری و منتشرشده توسط انتشارات سمت، به بررسی جاذبههای طبیعی، فرهنگی و تاریخی ایران میپردازد. در این کتاب، مناطق گردشگری کشور از شمال تا جنوب و شرق تا غرب معرفی شدهاند و ویژگیهای جغرافیایی و اقلیمی هر منطقه تحلیل شده است. نویسنده با نگاهی علمی، نقش جغرافیا را در برنامهریزی گردشگری ملی و منطقهای توضیح میدهد و راهکارهایی برای توسعه پایدار گردشگری ارائه میکند. این کتاب منبعی ارزشمند برای دانشجویان جغرافیا، گردشگری و برنامهریزان شهری محسوب میشود.
۳. اقتصاد گردشگری – محمدرضا فرزین (دانشگاه علامه طباطبایی)
نسخه دانشگاهی اقتصاد گردشگری از دکتر محمدرضا فرزین که توسط انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی منتشر شده، بیشتر بر جنبههای علمی و دانشگاهی این حوزه تمرکز دارد. در این کتاب، مباحث نظری و مدلهای اقتصادی گردشگری بهصورت تحلیلی و همراه با نمودارها و دادههای پژوهشی ارائه شده است. این اثر بهویژه برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پژوهشگران حوزه اقتصاد گردشگری، منبعی معتبر و جامع به شمار میآید.
چکیده
سه کتاب معرفیشده، هرکدام از زاویهای متفاوت به موضوع گردشگری پرداختهاند. دو نسخه از اقتصاد گردشگری نوشته دکتر محمدرضا فرزین، یکی با رویکرد کاربردی (چاپ و نشر بازرگانی) و دیگری با رویکرد علمی و دانشگاهی (دانشگاه علامه طباطبایی)، بستر مناسبی برای درک اثرات اقتصادی گردشگری فراهم میکنند. کتاب جغرافیای گردشگری ایران دکتر علی اکبری نیز با تمرکز بر جاذبهها و ویژگیهای اقلیمی کشور، نگاه جغرافیایی و منطقهای به این صنعت ارائه میدهد. مطالعه این منابع برای فعالان، مدیران و دانشجویان حوزه گردشگری ضروری است و میتواند در برنامهریزی و توسعه پایدار این صنعت نقش بسزایی ایفا کند.